Meer halen uit je organisatie? Ga aan de slag met jouw competenties

socialmediakanalen NHL Stenden

Het internet biedt ons oneindig veel mogelijkheden en zorgt er tegelijkertijd voor dat de wereld razendsnel evolueert. Waar (familie)bedrijven voorheen voornamelijk moesten opboksen tegen lokale concurrenten, concurreren ze nu met organisaties wereldwijd. Meer dan ooit moeten bedrijven laten zien wat hen uniek maakt. Dit vraagt om een andere skillset dan tien jaar geleden, onder meer op het gebied van socialmediakanalen.

We kunnen het ons bijna niet meer voorstellen, maar vroeger was papier het belangrijkste communicatiemiddel voor bedrijven. Flyers, posters en af en toe een advertentie in de krant. Later vulden men dit aan met reclamespots op de buis.

Social media tegenwoordig de norm

Vandaag de dag draait het voornamelijk om social media, dat gezien wordt als belangrijkste marketingtool. In eerste instantie werden socialmediakanalen beschouwd als ‘iets om erbij te doen’, maar dat is tegenwoordig niet meer zo. Om je socialmediakanalen zo effectief mogelijk te gebruiken, heb je echt wel de juiste kennis nodig.

Familiebedrijven worden vaak gezien als traditioneel, waardoor verondersteld wordt dat ze weinig gebruikmaken van hun socials. Toch is het belangrijk om jouw familiebedrijf via Facebook, Instagram, YouTube en/of andere socialmediakanalen in de schijnwerpers te zetten.

Om de juiste kanalen in te kunnen zetten, moet je twee belangrijke vragen beatwoorden:

  • wat is mijn doelstelling?
  • Wie is mijn doelgroep?

Een Facebookpagina of een Instagramaccount aanmaken om ‘ook maar op deze platformen actief te zijn’, is funest voor je marketingstrategie. Daarnaast moet je je content goed plannen en meten of de acties die je onderneemt ook daadwerkelijk effect hebben.

Je merkt het: je moet op heel wat strategische vragen antwoord kunnen geven. En als CEO of als financieel directeur is het haast onmogelijk om hier dieper in te duiken.

Naamsbekendheid vergroten met behulp van socialmediakanalen

Tegenwoordig kun je je socialmediastrategie uitbesteden, maar als familiebedrijf wil je het liefst zoveel mogelijk kennis in huis houden. Met andere woorden: je neemt het liefst iemand aan die een specifieke opleiding heeft genoten. Een creative business hbo bijvoorbeeld, waar studenten alles leren over mediamanagement. Maar er zijn nog andere hbo opleidingen in de richting van marketingcommunicatie die je kunnen helpen om je naamsbekendheid te vergroten.

Het wordt steeds belangrijker om in-house specialisten te werven. Experts die zelf een website beheren, webteksten volgens de SEO-normen schrijven, unieke content creëren en je social media gericht inzetten voor jouw familiebedrijf.

Hoe beter klanten je online kunnen vinden, hoe makkelijker je in staat bent om op te boksen tegen concurrenten die gevestigd zijn op een ander continent. Of, kort gezegd: ga je aan de slag met jou competenties, dan ben je ook in staat om veel meer uit je organisatie te halen.

Gerelateerde berichten
Blijf op de hoogte met onze maandelijkse nieuwsbrief