Merkwaarde Nederlandse familiebedrijven gedaald

 In Finance

Deventer – Familiebedrijven zijn ten opzichte van vorig jaar gedaald in de top 50 van meest waardevolle Nederlandse merken.

Merkwaarderingsbureau Brand Finance Holland heeft voor de derde keer een lijst gepubliceerd van de meest waardevolle Nederlandse merken. In deze top 50 is ook een aantal familiebedrijven te vinden. Ten opzichte van de lijst van vorig jaar zijn de familiebedrijven gedaald in de lijst. Twee familieondernemingen behielden dezelfde plek.

Gedaald
USG People is dit jaar te vinden op plek 36. De onderneming is sinds vorig jaar zeven plekken gedaald, want toen stond het bedrijf nog op plaats 29. De merkwaarde van USG daalde van 386 miljoen naar 287 miljoen euro. De waarde van de onderneming is eveneens flink gedaald. Vorig jaar werd dit namelijk nog geschat op 959 miljoen euro, maar dit jaar kent Brand Finance het bedrijf een waarde toe van 662 miljoen euro.

Industrieel dienstverlener familiebedrijf Aalberts Industries stond vorig jaar nog op plek 38 en is gezakt naar plaats 35. De merkwaarde van de onderneming daalde van 296 miljoen euro in 2012 naar 273 miljoen euro. TomTom zakte van plek 37 naar 43 en de merkwaarde daalde met 63 miljoen euro naar 164 miljoen euro. Ook familiebedrijf Sligro, de onderneming van de familie Slippens, zag haar merkwaarde teruglopen. Met een waarde van 35 miljoen euro zakte de familiegestuurde onderneming drie plaatsen naar plek 46. De familiebedrijven waren niet beschikbaar voor commentaar.

Stabiele familiebedrijven
Het hoogst genoteerde familiebedrijf in de lijst, Randstad Holding, is te vinden op de vijfde plaats. Vorig jaar was de onderneming ook op die plek te vinden. De merkwaarde bleef niet stabiel, maar daalde van 4,1 miljard euro naar 3,9 miljard euro. De waarde van de onderneming zelf werd vorig jaar nog geschat op zo’n 6 miljard euro. Ook die is dit gedaald naar iets meer dan 5,5 miljard euro.

Familiebedrijf Heineken staat net als vorig jaar op de zevende plek. De merkwaarde steeg van ruim 2,9 miljard naar 3,2 miljard euro. De waarde van het bierconcern zelf is ook gestegen ten opzichte van 2012. Vorig jaar schatte Brand Finance de waarde van het bedrijf op ruim 5,8 miljard euro en dit jaar is dat gestegen naar iets meer dan 7 miljard euro.

Recommended Posts