Met duurzame koffie de wereld veroveren

 In Innovatie

Koffiebranderij Peeze, voormalig familiebedrijf, is één van de tien winnaars van het Oranje Handelsmissiefonds. “Wij zien exportkansen om onze koffie te leveren aan de luxe hotels in China en Rusland.”

Koffiebranderij Peeze uit Arnhem viert volgend jaar haar 135 jarig bestaan. Na 134 jaar succesvol zakendoen in Nederland, is het tijd voor het voormalig familiebedrijf om haar vleugels internationaal uit te slaan. Afgelopen week werd bekend dat de koffiebranderij één van de tien winnaars is van het Oranje Handelsmissiefonds, dat werd ingesteld ter gelegenheid van de inhuldiging van Koning Willem-Alexander door ING, KLM en MKB-Nederland in samenwerking met het Ministerie van Buitenlandse Zaken. Het fonds biedt Nederlandse ondernemers de kans hun internationale plannen concreet te maken met Handelsmissie Pakketten.

Exportplannen
Het achterliggende doel van het fonds is om jaarlijks tien ondernemers uit het middenbedrijf te ondersteunen in hun exportplan. “Aan de prijs is een symbolisch bedrag van 10.000 euro verbonden, maar wat voor ons veel belangrijker is, is de ondersteuning en begeleiding bij het verwezenlijken van onze exportplannen in het komende jaar naar verschillende opkomende economieën”, vertelt directeur Timmo Terpstra van Peeze enthousiast.

Opkomende economieën
Peeze koopt haar thee en koffiebonen in de meest exotische landen in. Zo haalt het bedrijf thee uit Sri Lanka. “Via de inkoopkant onderhouden wij sinds jaar en dag al internationale contacten. Vanuit Sri Lanka waar wij thee inkopen, hebben wij de vraag gehad of wij geen koffie willen exporteren. Op de een of de andere manier zijn deze contacten nog niet omgezet in concrete exportplannen. Dat ligt helemaal bij ons.”

Wat voor Peeze geldt – wel exportkansen zien, maar niet weten hoe deze te verzilveren – geldt voor veel meer ondernemers uit het middenbedrijf. “We wisten niet zo goed waar we mee moesten beginnen en wat het meest kansrijk was. Maar dat er kansen liggen voor Peeze om koffie te exporteren was ons wel duidelijk. Kijk bijvoorbeeld naar de opkomende economieën als China en Rusland, maar ook landen als Taiwan en Japan waar een toenemende vraag naar koffie van hoge kwaliteit vandaan komt”, zegt Terpstra.

Exportkans
Het Handelsmissie Pakket dat de koffiebranderij in de wacht wist te slepen, helpt Peeze de internationale strategie aan te scherpen en het exportplan te verwezenlijken. “De prijs is net het extra zetje dat we nodig hebben om deze exportdrempel te nemen. Samen met behulp van de kennis en expertise van de partijen achter het Handelsmissiefonds tuigen we onze strategie op”, legt Terpstra uit.

Dat de ingezette lijn in Nederland, waar duurzame koffie geleverd wordt aan horeca en bedrijven, gevolgd wordt in het buitenland, staat als een paal boven water. “Wij zien exportkansen om onze koffie te leveren aan de luxe hotels in China en Rusland. In dat laatste land zijn we al voorzichtig begonnen. Wij streven naar continuïteit, iets wat in ons dna zit en voortvloeit uit het feit dat we tot 2007 ook een echt familiebedrijf waren.” 

Nieuwe fase
Terpstra is er trots op dat Peeze het Handelsmissie Pakket van het Oranje Handelsmissiefonds heeft gewonnen. Volgens de directeur is het een prachtig voorbeeld van de kracht van Nederlandse bedrijven en de exportkansen die er voor hen liggen in het buitenland. “We zijn in een nieuwe fase beland, en stap voor stap streven we naar degelijke uitbreiding over de landsgrenzen heen. Kwaliteit en duurzaamheid zijn van groot belang bij doorontwikkeling en innovatie. En het is natuurlijk prachtig dat we daarbij geholpen worden Ralph Hamers (CEO van ING) en Camiel Eurlings (CEO van KLM) die hun netwerk hiervoor inzetten. Dat opent deuren in het buitenland die anders gesloten blijven.”

 

 

Recommended Posts