Minder marge op koek van familiebedrijf

Familiebedrijven moeten goed letten op sectorgenoten die in handen zijn van investeringsmaatschappijen. In een rapport over koekjesbedrijven staat dat niet-familiebedrijven winstgevender zijn.

In het rapport ‘Fewer Crumbs, more dough, creating value in the western European biscuits sector’ schrijft Rabobank dat koekjesproducenten die in handen zijn van private equity doorgaans beter resultaten behalen. Zij zijn meer winstgevend, worden strakker aangestuurd, hebben een hogere omzet per werknemer en realiseren meer marge. De bewering dat het beter presterende bedrijven zijn, kan echter even gemakkelijk afgedaan worden als lariekoek.

Rendement uit oude productielijnen
Een koekjesproducent in handen van een investeringsmaatschappij wordt “wat zakelijker geleid” en “er zit minder emotie aan vast”, maar behaalt de resultaten gewoonlijk doordat het extra rendement weet te halen uit bestaande en dus wat oudere productielijnen. Familiebedrijven investeren meer in nieuwe machines. Ook doen familiebedrijven vaker concessies in onderhandelingen. Dat gaat wellicht ten koste van het resultaat op korte termijn, maar verbetert wel de relatie met klanten en leveranciers.

Lager werkkapitaal
Koekjesfabrikanten die eigendom zijn van private equity hebben weliswaar minder klanten, maar dit zijn vaak wel de leidende retailers in Europa. Dit heeft een lager werkkapitaal tot gevolg, wat weer een voordeel is voor de niet-familiebedrijven. Maar dat wil niet zeggen dat alles meteen weer koek en ei is voor deze groep. Zij dragen in vergelijking met familiebedrijven namelijk gemiddeld een flink hogere schuldenlast met zich mee. Rabobank denkt wel dat investeringsmaatschappijen een belangrijke rol zal blijven spelen in de zich steeds verder concentrerende Europese biscuitindustrie, waar schaalgrootte steeds belangrijker wordt.

Blijf op de hoogte met onze maandelijkse nieuwsbrief