MKB heeft meeste kunst aan de muur

Advies- en onderzoekbureaus hebben de meeste kunst aan de muur hangen. Dat blijkt uit een analyse van zakelijke kunstverhuurder Kunst.nl over een gedeelte van hun bestand. Van de 15.000 onderzochte werken, hangt of staat bijna een kwart van de werken in de adviesbranche. Met een aandeel van 22 procent in het totaal, gaf deze branche dan ook het meeste geld uit aan kunst.

Voor het onderzoek heeft Kunst.nl gekeken naar wat voor soort bedrijven ervoor kiezen om kunst te huren om hun muren te decoreren en hun medewerkers te motiveren. De analyse laat zien dat bedrijven met tussen de 20 en 100 werknemers, het vaakst kunst huren. Ongeveer een derde van de geanalyseerde kunst hangt bij deze groep bedrijven aan de muur. “Ons onderzoek laat zien dat kunst niet meer voorbehouden is aan de grote corporate bedrijven. Ons bedrijfsmodel, waarbij het mogelijk is de kunst te huren, zorgt ervoor dat bedrijven in alle soorten en maten voor een vast maandbedrag iets moois aan de muren kunnen hebben hangen. Dat dit aanslaat, wordt bevestigd door onze cijfers”, zegt Berit van Dobbenburgh, directeur bij Kunst.nl, voorheen Business Art Service (BAS).

Sectoren
Kunst.nl is al bijna dertig jaar gespecialiseerd in verhuur en verkoop van kunst aan bedrijven en instellingen. Vanuit de overtuiging dat kunst op de werkplek inspireert, motiveert en een sterke bijdrage levert aan de uitstraling van een organisatie, verzorgt de organisatie kunst voor bijna tweeduizend tevreden opdrachtgevers in de Benelux. Behalve in de adviessector, wordt er in de gezondheids- en welzijnszorg ook veel kunst gehuurd. Meer dan 10 procent van de verhuurde kunst is hier te vinden. Van Dobbenburgh: “Het verbaast ons niet dat er juist in deze sectoren veel behoefte is aan kunst in de werkomgeving. Kunst heeft immers een sterke communicerende en verbindende factor en laat zien welke waarden je als organisatie wil uitdragen.” Opvallend is dat financiële instellingen weliswaar minder vaak kiezen voor kunst (6,3 procent) dan de hierboven genoemde sectoren,maar een relatief hoog bedrag besteden per werk dat zij aan de muur hebben hangen. Meer dan 10 procent van het totaalbedrag van verhuurde kunst is afkomstig uit deze sector.

Waarom kunst?
Als mensen zich prettig voelen in hun werkomgeving presteren ze beter en worden ze minder snel ziek. Wat is er nodig om een werkomgeving te realiseren die mens en organisatie in staat stelt om prettig, effectief en efficiënt te werken? Uit onderzoek van het Beterconsortium, blijkt dat mensen zich prettiger voelen als er kunst aan de muur hangt, mensen kunst als kunst herkennen (ongeacht hun sociaal-culturele en demografische achtergrond), het beschouwen van kunst een rustgevend effect heeft voor mensen en het gebruik van natuurlijke elementen in kunt als gezond wordt ervaren.

Blijf op de hoogte met onze maandelijkse nieuwsbrief