Mond-tot-mond-reclame voor vergaderlocaties

 In Innovatie

Het boeken van een ruimte om te vergaderen is vaak niet zo moeilijk. Een geschikte ruimte vinden die aan alle eisen voldoet, is echter een stuk lastiger. Wat is er dan gemakkelijker dan te kunnen vertrouwen op ervaringen van eerdere bezoekers van een locatie?  Dat bewoog Robert Spakman,  Marco Kole en Chi Kong Lau om een platform te bouwen waar informatie én reviews te vinden zijn over meeting- en eventlocaties.
Op MeetingReview kunnen organisatoren en gebruikers van meetings en diensten ervaringen delen door middel van het plaatsen van reviews. Inmiddels hebben 1300 locaties een ingevuld profiel en een flink deel daarvan heeft al reviews ontvangen. “Onafhankelijke reviews, want dat maakt de kracht van ons platform”, zo licht Spakman toe. “We willen geen bemiddelaar zijn, maar echt een samenwerkingspartner. Locaties kunnen zelf gratis hun profiel aanvullen en daarmee een beeld creëren bij de bezoeker van de website, maar de reviews vertellen echt waar je wel en niet moet zijn.”

Onafhankelijke informatie
Zowel Spakman als Kole zijn jarenlang werkzaam geweest in de financiële branche, waarbij zij als rayon-directeur veelvuldig gebruikmaakten van vergaderzalen op externe locaties. Ze verbaasden zich over de beperkte mogelijkheden om online vergaderruimtes te boeken en het gebrek aan reviews. Het concept van MeetingReview was dan ook een logisch gevolg van hun brainstormsessies: dat bestond in Nederland namelijk nog niet. “In september 2013 zijn we gestart”, zo vertelt Kole. “We wisten dat de eerste periode investeringen zou vereisen, maar inmiddels groeien we gestaag. Veel locaties die we benaderen zien het nut in van een onafhankelijk platform.”
Naast meeting- en eventlocaties richt het trio zich inmiddels ook op dienstenpartners – alle partijen die diensten verlenen rondom een bijeenkomst (bedrijfsuitjes, maar ook ondersteuning als notulisten, vervoer, catering etc). Het beheren en aanpassen van locatiepagina’s kost niets; dienstenpartners betalen een maandelijkse vergoeding. “Maar de reviews blijven onafhankelijk; dat is de overeenkomst die we van tevoren sluiten met alle partijen. Een slechte review kunnen we niet verwijderen. Wel kunnen we partners helpen en ondersteunen bij een gepaste reactie op slechte reviews en natuurlijk om nog meer reviews te verkrijgen.”

Reviews als informatiebron
Het team van MeetingReview kijkt positief naar de toekomst. “Het uiteindelijke doel is om de TripAdvisor van de vergaderbranche te worden. Niet met een bemiddelingsfunctie, maar puur om bezoekers te faciliteren bij het maken van hun keuze.” De manier waarop de bezoeker contact kan opnemen varieert: dat kan rechtstreeks met de locatie via telefoon of website, of via een Request for Information die naar de aanbieder wordt gestuurd. “Uiteindelijk willen we de bezoeker volledig faciliteren in het vinden van de juiste locatie of dienst, dus online boekmogelijkheden staan hoog op ons wensenlijstje.”
De initiatiefnemers zijn erop gebrand zoveel mogelijk goede reviews te verzamelen. Zo worden partners op verschillende manieren ondersteund om hun gasten de locatie te laten beoordelen en wordt met elke review een financiële bijdrage geleverd aan de bouw van een Learning Centre in Bangalore in India, van Stichting Planet Hope. “Een win-winsituatie voor alle partijen.”

 

Recommended Posts