Nederland vs. België: concurrerende familiebedrijven [dl 2]

 In Finance

Deventer – Grote familiebedrijven in zowel Nederland als België spelen een belangrijke rol in dezelfde sectoren. Toch doen de Belgische familiebedrijven het in deze sectoren net wat beter dan de Nederlandse. 

De supermarktwereld en de bierindustrie zijn sectoren waar Nederlandse en Belgische familiebedrijven sterk zijn. In beide landen staat zowel een bierbrouwer als een grote supermarktketen in de top-10 van beste familiebedrijven. Deze top-10 is gepubliceerd door Knack (BE) en Elsevier (NL) en is gebaseerd op de omzet van familiebedrijven. Naast de grote verschillen op het gebied van omzet, waar Fambizz eerder over schreef, zijn er dus wel degelijk overeenkomsten tussen de familiebedrijven uit Nederland en België.

Familiebedrijven houden van bier
De invloed van familiebedrijven in de biersector is opmerkelijk te noemen. De Belgische nummer één in de top-10 van familiebedrijven, Anheuser-Busch InBev (omzet van 30 miljard euro), is de grootste brouwerijketen ter wereld en herbergt onder meer bieren als Hoegaerden, Jupiler en Leffe. De Nederlandse nummer twee, Heineken (omzet van 18,4 miljard euro), is de op twee na grootste bierbrouwer ter wereld. Ondanks dat loopt de Nederlandse bierbrouwer qua omzet nog flink achter op haar Belgische concurrent. Verder zijn ook Bavaria en Gulpener Nederlandse familiebedrijven in de bierindustrie, maar hun omzet is te klein voor een top-10 klassering.

Familiesupers
In Nederland had Jumbo een omzet van 5,7 miljard euro in 2012 en bezet hiermee de vijfde positie op de ranglijst. Met name de overname van supermarktketen C1000 heeft de omzet van Jumbo een flinke boost gegeven. De Belgische familiesuper scoort echter nog iets hoger dan onze Jumbo. Colruyt bezet in België weliswaar de zesde plaats en dat is lager dan Jumbo in Nederland, maar scoort qua omzet juist hoger dan Jumbo: 7,9 miljard euro. In België richt ook de nummer vier van de lijst, Louis Delhaize group, zich op supermarkten, maar ook enkele andere markten in de retailsector als reizen, dieren en tuinen.

Uiteenlopende sectoren
Verder zijn er weinig familiebedrijven die zich enkel en alleen richten op één sector. PON Holdings, de nummer vier in Nederland, richt zich bijvoorbeeld op de autowereld, maar sinds kort ook op de fietswereld. Ook het Belgische familiebedrijf Louis Delhaize group richt zich op een breed scala aan markten. Ondanks de overeenkomsten in de bierindustrie en de supermarktwereld bevinden niet alle grote Belgische en Nederlandse familiebedrijven zich in elkaars vaarwater. Zo richten de overige familiebedrijven zich bijvoorbeeld op uiteenlopende markten als de zuivelindustrie, de transportwereld, de bankenwereld en de bouw.

Recommended Posts