Nederlandse mkb’er loopt online achter

 In Innovatie

Het Nederlandse mkb loopt achter met e-commerce in vergelijking tot andere Europese landen. Dat blijkt uit een onderzoek van de Europese Commissie.

Nederlandse ondernemingen behalen relatief weinig omzet uit internethandel. Dat blijkt uit een rapport dat de Europese Commissie morgen zal presenteren. Ook zijn mkb’ers in ons land relatief zwak vertegenwoordigd op het web.

Meer omzet
De Duitse eurocommissaris Günther Oettinger van Digitale Economie heeft in kaart gebracht hoe Europese landen presteren op digitaal gebied. In zestien Europese lidstaten halen mkb-ondernemingen meer omzet uit e-commerce dan hun Nederlandse branchegenoten.

Gemiddeld
Het Europese statistiekbureau Eurostat meldt dat het Nederlandse mkb afgelopen jaar 6,5% van zijn totale omzet uit e-commerce haalde. In de gehele Europese Unie ligt dat percentage gemiddeld op 8,8 procent. De uitschieters zijn Portugal, Zweden, Denemarken en Tsjechië, daar halen mkb’ers gemiddeld 10 procent van hun omzet uit online sales.

Knelpunt
Volgens MKB-Nederland is de achterstand bekend, aldus een woordvoerder van de brancheorganisatie. In 2012 was daarom al een campagne gestart om de aanwezigheid van het mkb op het web te vergroten. Een probleem blijft dat het lastig is om buiten de eigen landsgrenzen te verkopen. Dit knelpunt willen Oettinger en zijn collega Andrus Ansip van Digitale Markt de komende jaren aanpakken.

Recommended Posts
Albertha Wielsma