Nieuwe generatie op weg naar 2020 [afl. 3]

De nieuwe generatie in familiebedrijven is meer geïnteresseerd in duurzaamheid en een betere balans tussen werk en privé dan hun ouders. Dit blijkt uit een onderzoek van het Family Business Network. Opvolgers hoeven niet noodzakelijkerwijs fulltime in het familiebedrijf te werken, maar willen wel invloed op de koers.

Bijna alle mensen uit de Next Generation zijn van plan om in 2020 een belangrijke rol in hun familiebedrijf te vervullen. Dit komt naar voren uit een onderzoek van het Family Business Network (FBN). In aflevering één van deze reeks kon u de algemene uitkomsten van het onderzoek lezen. Aflevering twee ging dieper in op de generatiekloof tussen de nieuwe generatie en haar ouders. Deze laatste aflevering focust zich op behoedzaamheid.

Behoedzaam
Vorige generaties hebben welvaart en rijkdom opgebouwd. De nieuwe generatie is zich hier zeer bewust van en beseft dat dit hun unieke kansen biedt om zich verder te ontwikkelen. De meeste ondervraagden benadrukken dat ze het belangrijk vinden om het familiekapitaal in stand te houden en verder uit te bouwen. Zij zien zichzelf als verantwoordelijk. Consumeren en potverteren is voor de meesten geen optie: het geld is vooral werkkapitaal voor het familiebedrijf. Daarnaast biedt het opgebouwde kapitaal financiële zekerheid voor de familieleden. De nieuwe generatie wil een gedeelte van dit geld gebruiken voor liefdadige activiteiten.

Gevraagd naar een omschrijving die het beste hun gevoel weergeeft over het erven van het familiebedrijf, geeft twee derde van de ondervraagden aan dat het voelt als een moeilijke, maar inspirerende uitdaging. Meer dan een kwart van de ondervraagden vindt dat ze zich in een erg luxe positie bevinden en slechts een kleine minderheid voelt de erfenis als een last waar ze moeilijk mee om kunnen gaan.

Tot slot is aan alle deelnemers van het onderzoek de open vraag voorgelegd aan welk woord ze moeten denken als ze zich hun familiebedrijf in 2020 voorstellen. Naast voor de hand liggende antwoorden als continuïteit, kansen, groei en succes, noemde de nieuwe genratie ook vaak termen als balans, duurzaamheid en geluk. Eén ondervraagde kwam met een variant op de combinatie mensen, aarde en winst: een drie-eenheid van familie, klant en aarde – dit zou 25 jaar geleden bij de vorige generatie nooit zijn opgekomen.

Dit artikel is geschreven in samenwerking met de redactie van overnamematch.nl.
Lees ook deel 2 van de serie artikelen over dit thema.

Blijf op de hoogte met onze maandelijkse nieuwsbrief