Nile Travel: innoverend familiebedrijf [afl. 2]

 In Innovatie

De jongste generatie van de familie Moustafa zorgde voor een nieuwe strategie en snelle groei van hun familiebedrijf Nile Travel. Een supermarkt met Egyptische producten groeide daardoor uit tot een succesvol reisbureau met ambitieuze plannen.

In aflevering één beschreven we Nile Travel. Het familiebedrijf begon als een supermarkt in Egyptische producten, maar werd al snel een reisbureau. De kinderen van oprichter Magdy Moustafa, Sherif en Haydi, werken nu ook in het bedrijf. Sherif vertelt over zijn intrede in het familiebedrijf.

Eigen weg
Het was niet vanzelfsprekend dat Sherif in de voetsporen van zijn vader zou treden: “Mijn vader was me al een tijdje aan het pushen om voor hem te komen werken. Ik had daar aanvankelijk niet zo’n zin in, ik wilde mijn eigen weg gaan. Maar op school ging het met mij niet zo goed. Ik begon op het gymnasium en eindigde op het mbo. Ik was niet gemotiveerd. Toen ben ik weer met mijn vader gaan praten. Hij haalde me over om toch bij het familiebedrijf te komen. Hier kreeg ik de kansen die ik elders nooit zou krijgen. Ik wilde met Nile Travel een nieuwe weg inslaan. Ondanks mijn jonge leeftijd kreeg ik van mijn vader de ruimte, het budget en vooral het vertrouwen om dat mogelijk te maken.”

Nijlcruise
Sherif begreep dat Nile Travel met de verkoop van tickets weinig waarde toevoegde. “Ik wilde meer doen met onze kennis van Egypte”, vertelt hij. “Daarmee onderscheiden we ons van concurrenten. We zijn toen pakketreizen gaan aanbieden, van duikvakanties en woestijnsafari’s tot all-in familievakanties.
Mijn vader regelt de contacten ter plaatse. Hij heeft in de loop der jaren een uitgebreid netwerk opgebouwd. We maken het verschil door onze kennis van de lokale cultuur. Ons topproduct is al jaren de Nijlcruise. Op het gebied van de culturele reizen naar Egypte behoren wij in Nederland tot de top.”

Sherif, die een IT-opleiding volgde, liet een website bouwen waarop klanten rechtstreeks een reis kunnen boeken. “Daarmee liepen we zeven jaar geleden voor op de meeste van onze concurrenten. Momenteel boekt veertig procent van onze klanten rechtstreeks via ons, de overige zestig procent boekt via een wederverkoper. We verkopen ongeveer vierhonderd stoelen per week.”

Dit artikel is geschreven in samenwerking met de redactie van overnamematch.nl.
Lees ook deel 1 en deel 3 van de serie artikelen over dit thema.

Recommended Posts