Oilily 2.0: familiebedrijf slaat nieuwe weg in [afl. 2]

De familie Olsthoorn, oprichters van Oilily, kocht na het recente faillissement van het modebedrijf alleen de merknaam terug. “De ballast laten we achter.”

In aflevering één van deze reeks vertelde Willem Olsthoorn, oprichter van familiebedrijf Oilily, over de beginjaren van Oilily: van de start naar een faillissement naar een gouden tijd. Uiteindelijk besloot Olsthoorn een groot deel van zijn aandelen te verkopen aan ABN Amro en H2Equity. Vandaag gaat het verhaal verder.

Net op tijd
In november 2008 verkoopt de familie Olsthoorn de overgebleven 45 procent van de aandelen. Net op tijd, blijkt later. In maart 2009 neemt het echtpaar Age Hollander en Lea Ward een controlerend belang in het modebedrijf en zij vormen ook de nieuwe directie van het bedrijf. Jeroen Bik, tot voor kort CEO bij Oilily, blijft aan als commissaris. Met deze aan koop haalt Hollander, mede-eigenaar van H2Equity, het bedrijf in feite naar privé. Dat laatste maakt het faillissement amper twee maanden later op z’n minst opvallend.

Curator Marc Molhuysen van DLA Piper geeft in NRC Handelsblad aan het verloop “bijzonder” te vinden. Maar hij heeft ook geen enkele aanwijzing dat er opzet in het spel is. “Ik zou zelfs niet kunnen bedenken wat iemand daar dan voor voordeel bij heeft.” Molhuysen denkt dat Hollander zich toch heeft vergist in de omvang van de problemen bij het bedrijf, of dat de omzet van de winkels veel scherper is teruggelopen dan verwacht. Geert Olsthoorn: “Het is natuurlijk niet zo dat het bedrijf in een maand failliet is gegaan. Meneer Hollander was al zes jaar lang betrokken bij alle bedrijfsprocessen.”

Nieuwe merkeigenaar
Vlak nadat het faillissement van Oilily bekend wordt, melden niet minder dan twintig partijen zich bij Molhuysen om inzage te krijgen in de boeken. Molhuysen had gehoopt het geheel in één keer te verkopen, zodat het bedrijf een doorstart kon maken, maar dat is uiteindelijk niet gebeurd. “Het bleek uiteindelijk meer op te leveren om het bedrijf in losse onderdelen te verkopen”, verklaart Molhuysen.

Een deel van de geïnteresseerden heeft uiteindelijk een bod uitgebracht op het merk en alle rechten die daaraan zijn verbonden. Een van die geïnteresseerden is de familie Olsthoorn die uiteindelijk ook de nieuwe merkeigenaar is geworden. “We hebben de curator kunnen overtuigen van het feit dat er een stuk Hollands cultuurgoed verloren zou gaan als het in andere handen viel”, zegt Geert Olsthoorn. “Maar uiteindelijk gaat het hem er natuurlijk om dat hij zoveel mogelijk geld ophaalt.” Met andere woorden: de familie Olsthoorn heeft de grootste zak geld geboden.

Dit artikel is geschreven in samenwerking met de redactie van overnamematch.nl.

Lees ook deel 1 en deel 3 van de serie artikelen over dit thema.

Blijf op de hoogte met onze maandelijkse nieuwsbrief