Oilily 2.0: familiebedrijf slaat nieuwe weg in [afl. 3]

De familie Olsthoorn, oprichters van Oilily, kocht na het recente faillissement van het modebedrijf alleen de merknaam terug. “De ballast laten we achter.”

In aflevering twee van deze reeks verkocht de familie Olsthoorn, oprichter van familiebedrijf Oilily, de laatste aandelen van het bedrijf. Daarna gaat het bedrijf failliet. Meerdere bedrijven hadden interesse in Oilily, maar de familie Olsthoorn bood de grootste zak geld en werd weer merkeigenaar.

Kracht van het merk
De overige activa verkoopt Molhuysen beetje bij beetje. “Het gaat om alles wat aan de linkerkant van de balans staat. We hebben hier en daar nog wat kantoor- en winkelinventaris dat we nog verkopen, en dan is het gebeurd.” Molhusen geeft aan dat het Oilily-failissement in financiële zin geen ‘groot’ faillissement betreft. “Maar het merk roept kennelijk veel emoties op, want er is veel om te doen.”

De wereldberoemde merknaam is dan ook de basis van wat weer een bloeiend bedrijf moet worden. “We hebben de kracht van het merk en die gaan we optimaal inzetten”, zegt Gijs de Kogel, afkomstig uit de reclamewereld. “Oilily is nooit een Dolce & Gabbana geworden, maar wat niet is, kan nog komen. We gaan terug naar de focus van de hoogtijdagen van het merk: design, design, design.”

“Het management is de afgelopen jaren vergeten te investeren in product development. En dat is juist het allerbelangrijkste voor een modemerk als Oilily”, zegt Geert Olsthoorn, die al tien jaar bij Oilily heeft gewerkt en verantwoordelijk was voor de accessoiredivisie en business development. “De grijze pakken wilden creativiteit in vaste processen leiden. Maar dat is nu net wat je niet moet doen bij creatieven. Wij geven design weer de ruimte. Ooit waren we een innovatief merk. En dat worden we weer.”

Oilily World
Bij Oilily werken op het moment van faillissement wereldwijd 625 mensen, waarvan 175 in Nederland en 65 op het hoofdkantoor. Allen zijn kort na het uitspreken van het faillissement ontslagen. “Het is heel zuur voor de mensen die er werkten, maar zakelijk bekeken was het voor ons een blessing in disguise”, zegt Geert Olsthoorn, die de dagelijkse leiding van het nieuwe bedrijf in handen heeft. “Het was een topzware organisatie. De ballast laten we achter. We kunnen weer helemaal met een schone lei beginnen.”

Niet lang geleden verhuisde Oilily van Alkmaar naar het Kraanspoor-gebouw in Amsterdam-Noord. Oilily World – want dat is de nieuwe bedrijfsnaam, terwijl het merk nog gewoon Oilily heet – is echter weer terugverhuisd naar het oude Oililypand in Alkmaar. Olsthoorn: “Het pand is een tikkeltje te groot voor het huidige bedrijf, maar het is van de familie, dus de kosten zijn te overzien.”

Dit artikel is geschreven in samenwerking met de redactie van overnamematch.nl.

Lees ook deel 2 en deel 4 van de serie artikelen over dit thema.

Blijf op de hoogte met onze maandelijkse nieuwsbrief