Onderzoek transparantie en regionale binding familiebedrijven

familibedrijven-transparantie

[vc_row][vc_column][vc_column_text css=”.vc_custom_1532465198998{margin-bottom: 0px !important;}”]

ONDERZOEK TRANSPARANTIE EN REGIONALE BINDING FAMILIEBEDRIJVEN

[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_column_text css=”.vc_custom_1532465216399{margin-bottom: 0px !important;}”]

Management familiebedrijven weinig transparant

60 procent managers voelt sterke band met plaatselijke omgeving[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_column_text css=”.vc_custom_1532619648525{margin-bottom: 0px !important;}”]Ongeveer 80 procent van de managers in Nederland denkt dat de bedrijfsvoering bij familiebedrijven zich meer binnenkamers afspeelt dan bij niet-familiebedrijven. Dit blijkt uit onderzoek van familiebedrijvenplatform Fambizz, onder 1.010 Nederlandse managers bij zowel familiebedrijven als niet-familiebedrijven. Ook geven veel ondervraagde managers die bij familiebedrijven werkzaam zijn aan dat ze een sterke binding voelen met de directe omgeving van hun bedrijfslocatie. Het is de uitkomst van onderzoek van familiebedrijvenplatform Fambizz na ondervraging van een groep van 1.010 managers van zowel familie- als niet-familiebedrijven.[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_column_text css=”.vc_custom_1527593556501{margin-bottom: 0px !important;}”]

Belangrijkste onderzoeksresultaten

[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column width=”1/2″][vc_single_image image=”23455″ img_size=”full” onclick=”link_image”][/vc_column][vc_column width=”1/2″][vc_column_text css=”.vc_custom_1532525342918{margin-bottom: 0px !important;}”]Uit ons onderzoek komt naar voren dat met name managers uit Noord-Nederland verwachten dat familiebedrijven tijdens de bedrijfsvoering de deuren vaker gesloten houden dan niet-familiebedrijven. Bijna 85 procent van de managers uit Noord-Nederland heeft deze mening, terwijl iets meer dan 75 procent van managers uit West-Nederland het hier mee eens is.[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column width=”1/2″][vc_single_image image=”23456″ img_size=”full” onclick=”link_image”][/vc_column][vc_column width=”1/2″][vc_column_text css=”.vc_custom_1532525366649{margin-bottom: 0px !important;}”]In verhouding geven managers uit Oost-Nederland die werkzaam zijn bij familiebedrijven het vaakst (64 procent) aan dat het bedrijf waar ze werken een sterke band met de omgeving heeft. Denk daarbij aan de binding met regionale evenementen of een sponsorverbintenis met de lokale voetbalclub of fanfare. Bij niet-familiebedrijven in West-Nederland geeft minder dan de helft van de managers aan dat dit gevoel van verbondenheid aanwezig is in hun organisatie. Opvallend is dat er over het algemeen duidelijk een verschil bestaat tussen de antwoorden op deze stelling tussen managers bij familiebedrijven en niet-familiebedrijven. 50 procent van de managers bij niet-familiebedrijven geeft aan dat zijn of haar bedrijf een sterke binding met de omgeving heeft, terwijl dit voor managers bij familiebedrijven 60 procent is. Zie in het figuur hiernaast hoe de binding van andere familiebedrijven en niet-familiebedrijven met de omgeving wordt beoordeeld door de ondervraagde managers.[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column width=”1/2″][vc_single_image image=”23457″ img_size=”full” onclick=”link_image”][/vc_column][vc_column width=”1/2″][vc_column_text css=”.vc_custom_1532525378773{margin-bottom: 0px !important;}”]Heeft de organisatie waar je werkt veel langdurige relaties met haar klanten? We vroegen het aan de ruim 1.000 deelnemende managers van dit onderzoek. In verhouding met managers uit andere regio’s geven vooral uit West-Nederland afkomstige managers van familiebedrijven aan dat ze duurzame contacten onderhouden met hun opdrachtgevers. 93 procent van de ondervraagden uit deze groep geeft aan dat hun bedrijf klantrelaties hoog in het vaandel heeft staan. Opvallend is dat in alle regio’s de managers van familiebedrijven ten opzichte van managers van niet-familiebedrijven vaker dat de relaties met klanten van langdurige aard zijn. Zie voor alle getallen op dit gebied het diagram hiernaast.[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column width=”1/2″][vc_single_image image=”23458″ img_size=”full” onclick=”link_image”][/vc_column][vc_column width=”1/2″][vc_column_text css=”.vc_custom_1532525389570{margin-bottom: 0px !important;}”]Bij welke managers kun je er als medewerker van op aan dat ze zich persoonlijk verantwoordelijk voelen voor hun medewerkers? Over het algemeen ben je dan bij managers van familiebedrijven aan het beste adres. 89 procent in deze groep geeft aan dat zij zich persoonlijk verantwoordelijk voelen voor hun medewerkers, terwijl dat 82 procent is bij managers van niet-familiebedrijven. Binnen de groep ‘managers bij familiebedrijven’ scoren vooral managers uit Noord-Nederland het best als het gaat om hun verantwoordelijkheidsgevoel voor medewerkers. Alle cijfers betreft de mate waarin managers aangeven dat ze zich persoonlijk verantwoordelijk voelen voor hun personeel zijn te vinden in het diagram hiernaast.[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]

Blijf op de hoogte met onze maandelijkse nieuwsbrief