Opvallend veel fans voor familiebedrijf Hutten Catering

Medewerkers die regelmatig een bedrijfsrestaurant bezoeken, zijn het meest tevreden over de dienstverlening van Hutten Catering. Het familiebedrijf, dat duurzaamheid hoog in het vaandel heeft staan, scoort een rapportcijfer van 7,8. Relatief gezien een extreem hoog cijfer.

Dat blijkt uit het Nationaal Catering Onderzoek 2016-2017 door Foodstep, waar ruim 12.500 consumenten aan meededen. Op plaatsen twee en drie staan respectievelijk SAB Catering (7,6) en de cateraars Vitam, Appel en ISS. Zij krijgen een beoordeling van 7,5. Hutten Catering beschikt over opvallend veel fans. Verreweg de meeste bedrijfscateraars krijgen een negatieve Net Promoter Score (NPS) van hun gasten. Met een score van +15 steekt Hutten daar met kop en schouders bovenuit.”

Verbondenheid creëren
Een prestatie waar directeur Bob Hutten trots op is. “Met gastvrijheid, ambachtelijk bereid eten en drinken dragen we bij aan een beter, leuker, gezonder, lekkerder, eerlijker en duurzamer leven. We willen onze gasten raken door verbondenheid te creëren. Dat is wat telt”, aldus Hutten. De bedrijfscateraar is overigens lang niet de enige die inspeelt op de trend van biologisch en verantwoord eten. Op dit gebied loopt de bedrijfstak zelfs voorop in het gebruik van producten met duurzame keurmerken.

Voedsel met identiteit
Zo heeft bijvoorbeeld al zeventig procent van de koffie en een kwart van de eieren een duurzaam label. Daar is ook behoefte aan. Ruim zestig procent van de mensen die in een bedrijfsrestaurant kunnen lunchen, staat open voor gezond eten en drinken. Dat zijn ongeveer 2,5 miljoen medewerkers, fors meer dan tien jaar geleden. Deze trend wordt gevoed door de wensen van een nieuwe generatie mensen op de werkvloer, de zogeheten millennials. “Zij stellen duidelijk andere eisen aan voedsel dan eerdere generatie. Zo gaan we naar een verschuiving van anoniem bulkvoedsel naar eten en drinken met identiteit”, vertelt directeur Mark Michies van Foodstep. “Dan moet je denken aan streek -, ambachtelijke en biologische producten. Met de instroom van meer millennials op de werkvloer verwachten we dat deze vraag de komende jaren verder zal toenemen.”

Boterham met kaas
Veel buffets in bedrijfsrestaurants zijn de laatste jaren al flink uitgebreid. Cateraars en opdrachtgevers leggen daarbij meer nadruk op gezond en vitaliteit. Toch – en dat is opvallend – kiezen veel gasten nog steeds voor een traditionele Hollandse lunch. Dat wil zeggen: een boterham met kaas of vleeswaren en nog iets erbij. “Voedsel is het nieuwe fashion, lezen we in de bladen, maar zo snel gaat het niet”, aldus Michies. “Het is meer evolutie dan revolutie. De gast bepaalt wat hij eet en drinkt. We zien in ons onderzoek nog steeds een substantiële groep die wel let op gezonde voeding, maar dit nog lang niet altijd koopt.”

Nationaal Catering Onderzoek 2016-2017
Naast deze thema’s als gezondheid, vitaliteit en de millennials beschrijft het Nationaal Catering Onderzoek 2016-2017 (260 pagina’s) verder nog veranderingen in de keten en de invloed van het nieuwe werken. Daarnaast laat het onderzoek zien hoe de rol van het bedrijfsrestaurant de komende jaren zal veranderen en zijn er cijfermatige inzichten in onder meer de omzetontwikkelingen.

Blijf op de hoogte met onze maandelijkse nieuwsbrief