Opvolgers en voorgangers II – Het plannen van de opvolging doe je samen

Bedrijfsopvolging

Gaat een familiebedrijf over naar de volgende generatie, dan slinken de overlevingskansen gigantisch. Sterker nog: slechts 3% van alle familiebedrijven bestaat nog na de derde generatie. Lekker dan: moet je het familiebedrijf nog wel over wíllen nemen? Ja, natuurlijk wel! Het gaat alleen niet zonder slag of stoot. Na ‘Hoe voorkom je ‘Ok boomer-taferelen?’, gaat Let’s Talk Family Business in dit tweede deel van hun tweeluik over opvolgers en voorgangers verder in op een gezamenlijke en tijdige bedrijfsopvolging.

Eén van de meest bejubelde tv-series van dit moment is HBO-productie Succession. De serie draait om de familie Roy, eigenaren van Waystar RoyCo. Een wereldwijd media-imperium, losjes geïnspireerd op News Corporation, het bedrijf van mediamagnaat Rupert Murdoch.

Logan Roy is de fictieve, nietsontziende oprichter van Waystar RoyCo. Nu zijn gezondheid hem in de steek laat, zetten zijn kinderen alles op alles om de controle te krijgen over het familiebedrijf. Succession laat – in extremis – zien welke emoties er allemaal kunnen spelen rondom opvolging binnen het familiebedrijf en hoe dit de verhoudingen binnen een familie op scherp kan zetten.

Heet hangijzer

Al zo lang er familiebedrijven bestaan, vormt bedrijfsopvolging een heet hangijzer. En dat is niet voor niks zo. Hoewel veel bedrijven en besturen aangeven wel met opvolging bezig te zijn, bereiden maar weinig familiebedrijven zich écht goed voor op de overdracht. De leider die nu aan het roer staat, moet bereid zijn om over zijn of haar eigen schaduw heen te stappen.

En laten we eerlijk zijn: voorsorteren op je eigen vertrek, wie heeft daar nou zin in? Als puntje bij paaltje komt, blijkt het uiteindelijk toch verdomd lastig om als bedrijfseigenaar de teugels te laten vieren, laat staan om ze compleet uit handen te geven.

Opvolgingsplan bij bedrijfsopvolging

Zo komt het dat familiebedrijven vaak geen solide opvolgingsplan hebben, terwijl ze wél graag zien dat het bedrijf uiteindelijk overgaat naar een familielid. Dat is zonde, zeker als je bedenkt dat juist visie en daadkracht nodig zijn om succesvol leiding te kunnen geven aan een bedrijf. Waarom ontbreken die factoren dan als het gaat om de eigen opvolging?

Je kunt niet vroeg genoeg beginnen…

Het is aan te raden om vroeg te beginnen met het plannen van de eigen opvolging. Het is immers een proces van de lange adem. Iets dat langzaam ingemasseerd moet worden, binnen het bedrijf én de familie. En dan heb je het eerder over tien jaar voorbereidingstijd, dan over twee jaar. Dat klinkt als een enorm lange tijd – en dat is het ook – maar er zijn zó veel dingen die je goed moet regelen en vastleggen.

Naast alle fiscale en juridische aspecten, moeten ook zaken als innovatie en product(door)ontwikkeling besproken worden. De wereld verandert immers razendsnel, en als familiebedrijf moet je daar continu op in blijven spelen, anders mis je de boot. Het feit dat slechts 3% van de familiebedrijven na de derde generatie nog bestaat, bewijst deze noodzaak.

Wie o wie?

En als er meerdere gegadigden zijn om het familiebedrijf over te nemen: hoe ga je daar dan mee om? Wie is het meest geschikt? Wie heeft de beste ideeën over de toekomst van het bedrijf? Dat zijn beslissingen die grote gevolgen kunnen hebben voor het bedrijf en de verhoudingen binnen de familie. Je wilt natuurlijk voorkomen dat familieleden lijnrecht tegenover elkaar komen te staan. Dat zorgt voor onrust en andere ellende en daar zit helemáál niemand op te wachten. En toch gebeurt het, als je niet oppast.

Wil je weten hoe erg het mis kan gaan? Dan raden wij je aan om het eerste seizoen van Succession eens terug te kijken. Dan zie je hoe de tweede zoon en beoogd opvolger van Logan Roy grote moeite heeft met zijn rol als kroonprins. We besparen je de spoilers.

Bedrijfsopvolging: ook in de praktijk aan de slag!

Opvolging betekent in de regel ‘gedoe’. Wat helpt, is om je goed te laten adviseren door een adviseur van buitenaf. Iemand die met een frisse blik de organisatie ingaat, gesprekken voert met alle betrokkenen en op objectieve wijze alle voor- en nadelen opsomt en aankaart. Een adviseur die bovendien de handen uit de mouwen steekt. Iemand die ervoor zorgt dat er straks niet alleen een mooi opvolgingsplan op papier staat, maar ook in staat is om daar direct mee aan de slag te gaan.

De belangen zijn groot en de tenen soms lang. De toon waarop je het gesprek met elkaar aangaat, is essentieel. Wij hebben al veel vaker met dit bijltje gehakt en gaan graag het gesprek met je aan. Neem gerust vrijblijvend contact met ons op en let’s talk family business. Wie weet kunnen we iets voor je betekenen!

Gerelateerde berichten
Blijf op de hoogte met onze maandelijkse nieuwsbrief