Overname 2.0: Eigen schoenenlabel spin-off van ‘klompenfabriek’ opa [afl. 2]

 In Dossier: Overname 2.0

Sommige jonge ondernemers grijpen de overname van een familiebedrijf aan om een nieuw droombedrijf te realiseren. In de serie bijzondere bedrijfsoverdrachten in samenwerking met NUzakelijk deze week: van klompenfabriek naar schoenenlabel.

Wie droomt er niet van een eigen merk? Maria van der Velden kreeg dankzij de klompen- en sandalenfabriek die haar overgrootvader begin vorige eeuw oprichtte de kans haar ultieme wens te laten uitkomen: een eigen schoenenlabel. Het maakte de overdracht van het familiebedrijf voor haar een stuk interessanter.

Links en rechts
L&R is het schoenenlabel waarvan Maria van der Velden in 2007 eigenhandig de eerste schetsen van de tekentafel liet komen. Het merk betekent niets meer of minder dan ‘links en rechts’. Als schoenliefhebster pur sang wilde ze graag haar eigen voetafdruk achterlaten in modeland. Met L&R wilde ze inspelen op het huidige modebeeld, want haar vaders schoenen waren in haar ogen “niet heel sexy”. “Mijn vader en ik besloten al snel dat mijn ontwerpen niet onder dezelfde merknaam verder konden als de klompen.”

Hollandse schoenencreaties
In 1921 startte haar overgrootvader met de productie van klompen. Vervolgens nam haar opa het over en de derde generatie was haar vader die vervolgens een geheel eigen draai aan ‘Van der Velden Footwear’ gaf. Hij stopte met de productie van de originele klompen en richtte zich op het produceren van schoenklompen en sandalen. In 2006 ging Van der Velden aan de slag in het familiebedrijf, waarvan ze sinds 2008 ook eigenaar is. “Ik wilde graag het familiebedrijf voortzetten.”

Overigens wilde ze altijd al ondernemer worden. “Ik wilde eerst samen met een vriendin iets opzetten, maar dat was toch wel erg veel gedoe. Bovendien”, vertelt ze, “waarom zou ik het wiel opnieuw uitvinden als mijn vader dat al heeft gedaan?” Als haar familie niet in het wereldje actief was geweest, was ze waarschijnlijk nooit een eigen schoenenlabel begonnen. Maar de werkelijkheid was anders. “Het familiebedrijf heeft mij de kans gegeven mijn droom ten uitvoer te brengen.”

De dochter van
Het is niet zozeer dat ze gebruikmaakt van de productiefaciliteiten van het familiebedrijf – haar schoenen worden gemaakt in Portugal – maar het magazijn en vooral het netwerk van haar vader hebben haar eigen label geen windeieren gelegd. “Zeker in het begin bood vooral zijn netwerk veel gemak. Mijn vader heeft een goede naam opgebouwd. Als ik vertelde wie ik was, dan reageerden mensen vaak: ‘Oh, jij bent de dochter van…’. Veel klanten en leveranciers heb ik aan hem te danken. Zonder mijn vader stond ik niet waar ik nu sta.”

Leermeester
Haar label mag inmiddels succesvol genoemd worden. De collectie is te koop via haar eigen website, maar ook bij 160 exclusievere winkels door het land. “Ik kies bewust voor de wat kleinere dorpswinkels in plaats van de grote ketens. Dat houdt het merk bijzonder, niet iedereen loopt erin.” Zodra Van der Velden stabiel is in eigen land, wil ze ook het buitenland veroveren. En dan zal haar vader de persoon zijn bij wie ze aanklopt voor zakelijk advies. “Mijn vader is mijn leermeester.”

De serie Overname 2.0 is tot stand gekomen in samenwerking met NUzakelijk.

 

Recent Posts