Overname 2.0: Van drukkerij naar pokerwebshop [afl. 1]

 In Dossier: Overname 2.0, Geen categorie

Sommige ondernemers gebruiken een bedrijfsoverdracht om een nieuw droombedrijf te realiseren. In aflevering 1 uit de serie Overname 2.0 het verhaal van Ronald Sommer: van drukkerij naar pokerwebshop.

Een webshop voor pokerkaarten- en chips; je moet er maar op komen, terwijl je bij je ouders in de drukkerij werkt. Internetondernemer Ronald Sommer profiteerde de afgelopen jaren maximaal van de machines en het magazijn van zijn ouders én de pokerhype.

Paradepaardje
Sommer startte onlangs Ecolader.nl, een webshop voor zonne-energieladers voor smartphones. Maar Pokerchips.nl is en blijft zijn paradepaardje. In zijn webwinkel verkoopt Sommer behalve pokerfiches ook zaken als pokerkaarten, -koffers en –tafels. Het succes zit hem onder meer in het feit dat het bedrijf van Sommer (Roem PPP) de fiches en kaarten zelf drukt. Zo is het bedrijf ook ontstaan, namelijk als spinoff van de drukkerij van zijn ouders, waar steeds meer speelkaarten werden gedrukt.

Custom made
“We begonnen ooit in kleine oplagen speelkaarten te bedrukken”, vertelt de eigenaar. “Speelkaarten, bridgekaarten, pokerkaarten. Poker explodeerde op een gegeven moment.” Dat was het moment waarop de familie besloot een eerste webshop te beginnen, los van de drukkerij.
Sommer runde de webwinkel en bouwde hem uit. Hij liet een stempelmachine maken die er helemaal op was toegerust pokerchips te bedrukken. Uniek in zijn soort. Dankzij deze machine kon Sommer zijn klanten voorzien van hun eigen ‘custom made’ kaarten én chips. Het liep storm en al snel was Pokerchips.nl de grootste online pokershop van de Benelux. “Met Pokerchips.de hebben we ook een mooi aandeel in de Duitse markt te pakken.”

Van vader op zoon
De liefde voor het grafische vak binnen de familie Sommer gaat ver terug. Opa Sommer was een van de oprichters van de Enschedese krant Tubantia. Later begon hij in Deventer een drukkerij die door de vader van Sommer werd overgenomen. In 2009 verkocht zijn vader, die samen met zijn moeder nog wel webshops in speel- en bridgekaarten runt, de drukkerij.

Iets meenemen uit praktijk
Sommer studeerde aan het grafisch lyceum, maar was niet onder de indruk van wat hij daar leerde en deed uiteindelijk een studie bedrijfskunde. Daarna werkte hij twee jaar bij een bedrijf in Badhoevedorp waar hij ervaring opdeed met het laten produceren van producten in Azië, iets wat hij momenteel ook doet. “Ik wilde iets meenemen voordat ik bij m’n ouders in de zaak kwam. Ik heb ook het meest geleerd in de praktijk.”

Kansen herkennen
De faciliteiten van de drukkerij van zijn ouders, zoals de machines en het magazijn, hebben Sommer de mogelijkheid gegeven iets te starten wat hij leuk vindt. Maar hij heeft ook op een andere manier veel aan zijn ouders gehad. “Mijn ouders zijn echt bikkels. Van hen heb ik geleerd hard te werken. Als je onderneemt, let je niet op de tijd. Weekenden bestaan soms ook niet. Wil je vooruit, dan moet je soms de beuk erin gooien. En als het even tegenzit, moet je gewoon doorgaan. Kansen zijn er altijd. Je moet ze herkennen, erkennen en er iets mee doen.”

Liefst geen personeel
De drukkerij van zijn vader zou Sommer trouwens niet hebben overgenomen. “Het is lastig winstgevend te zijn in een markt die wordt gekenmerkt door schaalvergroting en digitalisering. Je ziet de ene na de andere drukkerij omvallen. Bovendien hadden mijn ouders door de jaren heen altijd twintig tot dertig man personeel. Ik heb meegemaakt hoe lastig het kan zijn als je personeel hebt. Ik werk alleen samen met mijn broertje en dat wil ik graag zo houden. Ik wilde altijd ondernemer worden, maar wel binnen mijn eigen kader.”

De serie Overname 2.0 is tot stand gekomen in samenwerking met NUzakelijk.

Recommended Posts