Overname 2.0: Van haute couture naar betaalbare herencollectie [afl. 5]

 In Dossier: Overname 2.0

Sommige jonge ondernemers grijpen de verkoop van het familiebedrijf aan om een nieuw droombedrijf te realiseren. In de serie bijzondere bedrijfsoverdrachten in samenwerking met NUzakelijk deze week: van haute couture voor vrouwen naar een betaalbare herencollectie.

De Nederlandse modewereld verandert als direct gevolg van de economische crisis. De interesse in haute couture neemt af en tegelijkertijd steken steeds meer goedkopere ketens en tweedehands winkels de kop op. Kortom: vintage is in, maatwerk is uit.

Eén van Nederlands bekendste modeontwerpsters, Sheila de Vries, heeft door deze ontwikkelingen het roer om moeten gooien. “Ik moet met de tijd mee”, vertelt ze. “In de hoogtijdagen van couture kon het allemaal niet op, maar de tijden dat je vijftien meter kant van 500 meter in een jurk verwerkte, zijn voorbij.” Ze besloot haar zoon in het familiebedrijf te halen. “Hij is de weerklank van de jonge generatie.”

Herencollectie
Onder het label ‘Sheila&Gideon Collections’ ontwerpen moeder en zoon Gideon nu kleine series die ze verkopen tegen redelijke prijzen. De kleding is overigens niet ineens ‘voor iedereen’, want het blijft volgens de makers vakmanschap van hoogwaardige kwaliteit. “Het is betaalbaar, maar niet goedkoop.” Opvallend aan het label is de toevoeging van een herencollectie, iets waar Sheila zich in al die jaren als bekend modeontwerper niet eerder op richtte en wat nu helemaal toebehoort aan Gideon. De toevoeging van de herencollectie is zijn ‘kindje’ in het familiebedrijf. “Met mijn 2.03 meter had ik vaak moeite om te slagen. Dan moet ik het zelf maar gaan ontwerpen”, was zijn gedachte. Zo gezegd, zo gedaan.

Aanvullen
“Groot voordeel is dat ik gebruik kan maken van de productiemiddelen van mijn moeder. Zij is een handig kruiwagentje voor mij. Ik heb niet de opleiding gehad om de kleding daadwerkelijk te ontwerpen, maar mijn moeder wel.” Op die manier vullen moeder en zoon elkaar goed aan. “Er ontstaat een plaatje in mijn hoofd, ik zoek de stoffen uit en mijn moeder zorgt voor de uitvoering.”

Paplepel
Zoon Gideon groeide op boven het atelier van zijn moeder, waardoor gevoel voor mode hem met de paplepel is ingegoten. “Ook als ik dat niet had gewild; ik ontkwam er niet aan”, vertelt hij met een knipoog. Ambitie om in het familiebedrijf te stappen had Gideon niet. “Ik was ondernemer, werkte als webdesigner. Iets totaal anders.” Maar toen de zaken minder gingen en zijn vader besloot gas terug te nemen binnen het familiebedrijf, kon zijn moeder wel wat hulp gebruiken. Gideon hoefde daar niet lang over na te denken. Eén dag in de week zijn moeder bijstaan veranderde al snel in een fulltime baan.

Overdracht
Zijn moeder is volgens Gideon nog lang niet te stoppen, waardoor een volledige overdracht van het familiebedrijf nog even op zich laat wachten. Sheila hoopt op een mooie toekomst voor haar zoon in het familiebedrijf. Ze wil zelf wel op de achtergrond actief blijven. Het is nu even een wat minder makkelijke tijd, maar het kan volgens Gideon alleen maar beter gaan. “Het mooiste zou zijn als ik de naam van mijn moeder nog jaren kan voortzetten.”

De serie Overname 2.0 is tot stand gekomen in samenwerking met Nuzakelijk.

Recommended Posts