Overname 2.0: Van lopende poppen en kerstverlichting naar gebreide modeaccessoires [afl. 6]

 In Dossier: Overname 2.0

DEVENTER – Sommige jonge ondernemers grijpen de verkoop van het familiebedrijf aan om een nieuw droombedrijf te realiseren. In de serie bijzondere bedrijfsoverdrachten in samenwerking met NUzakelijk deze week: van gebreide poppen en kerstverlichting naar modeaccessoires.

Gebreide sjaals, wollen mutsen, warme handschoenen en grove poncho’s; modeaccessoires die over het algemeen op een goedkope manier geproduceerd worden in landen als China en India. “Maar voor goede kwaliteit moet je in Nederland zijn”, aldus Erna de Reuver van familiebedrijf De Reuver, de enige overgebleven breifabriek in ons land.

Poppen
Sinds 2010 is de derde generatie aan het roer in breifabriek De Reuver in het Gelderse Boven-Leeuwen. Erna nam de leiding van het familiebedrijf destijds van haar vader over en werkt er inmiddels 35 jaar. Haar opa, de oprichter van het bedrijf, startte met de productie en verkoop van poppen en kerstverlichting.

Haar vader nam het jaren later – samen met zijn broers – over en gaf zijn eigen draai aan het bedrijf. Hij richtte zich op gebreide modeaccessoires. Erna zelf breidt het bedrijf nog verder uit en houdt zich nu, behalve met modeaccessoires, ook bezig met private labeling. “Dankzij het netwerk dat mijn vader heeft opgebouwd is dit mogelijk.”

Passie
Erna heeft de leiding in de fabriek overgenomen omdat breien haar passie is; daarover heeft ze nooit getwijfeld. “Als je een baan zoekt die tegelijkertijd je hobby is, dan hoef je nooit te werken”, vertelt ze enthousiast. En dat is zeker op haar van toepassing. “Ik ben opgegroeid met breien. Mijn opa en oma richtte de breifabriek op in 1951 en woonden naast het bedrijf. Als ik daar op bezoek ging, was ik altijd in de fabriek te vinden. Ik hielp altijd met veel plezier mee.”

Verschil
De opvolgster pakt zaken in het bedrijf anders aan dan haar vader zou doen. Zo wees een tevredenheidsonderzoek uit dat klanten producten graag online wilden inkopen. Erna heeft aan die wens voldaan en een webshop ingericht. “Deze nieuwe koers levert meer klanten op. Ze hoeven niet helemaal naar Boven-Leeuwen te komen om de accessoires in te kopen”, vertelt Erna.

Ook wees het onderzoek uit dat de klanten kleine aantallen, snelle levertijden en hoge kwaliteit belangrijk vinden. ”Wij willen graag een verlengstuk zijn van de strategie van onze klanten, risico wegnemen en inspelen op de behoefte van de klant.”

Moeizame overname
Het financiële aspect van de overname van de breifabriek is nog niet helemaal afgerond. “Het is bijna niet te doen om in deze tijd een bedrijf over te nemen. Mijn vader kon dit in 1965 wel, omdat hij de aandelen deelde met zijn twee broers”, vertelt Erna. “De bedoeling is dat ik de bedrijfsactiviteiten binnenkort overneem en dat ik voor het gebruik van de vaste activa maandelijks huur betaal.”

Toekomst
Momenteel is Erna bezig om de structuur van het bedrijf te veranderen waardoor er een goede basis ontstaat om het over te nemen. Hieronder valt het optimaliseren van arbeidscontracten, leveranciers, leveringscondities, marketingbeleid, visie en het continu verbeteren van de processen binnen het bedrijf. “Eerst moeten deze zaken goed geregeld zijn voordat ik definitief de stap zet om de breifabriek over te nemen; dat is essentieel voor de toekomst.”

 

Recommended Posts