“Overname binnen familie geeft altijd emotionele spanning”

Nadat hij zelf drie bedrijven had opgericht – waarvan twee succesvol verkocht – nam Bram Polak (39) in 2008 het bedrijf Business Art Service – nu Kunst.nl – over van zijn vader. Hoe heeft hij deze overname ervaren?

Ben je een geboren ondernemer?
“Als kind heb ik het ondernemen als een soort sport meegekregen. Het ging aan de keukentafel zeker zo vaak over jaarcijfers als over rapportcijfers. Tijdens de vakanties werkte ik voor mijn vader en zag ik al snel de lol in van ondernemen. Na mijn studie bedrijfskunde wilde ik zelf een bedrijf starten. Dat wilde ik onafhankelijk van mijn vader doen, zodat ik mij op mijn eigen tempo kon ontwikkelen. En als ik al een bedrijf van mijn vader zou overnemen, dan wilde ik iets meebrengen. Ik heb drie bedrijven opgericht; een keer ben ik op mijn snufferd gegaan, de tweede en derde keer ging het goed; die heb ik beide succesvol kunnen verkopen.”

Wat was het beslissende moment waarop je wist dat je het familiebedrijf zou overnemen?
“Mijn vader had een trainingsbureau, een mooi bedrijf, maar het heeft me niet gegrepen. Toen hij voor dit bedrijf kunst zocht, maar niet vond wat hij zocht, startte hij Business Art Service. Na vijf jaar – ik was toen vijftien – nam het bedrijf een vlucht. Vanaf toen was ik er regelmatig bij betrokken. We hebben vroeger weleens uitgesproken dat ik het bedrijf zou kunnen overnemen. Toen ik op mijn dertigste mijn bedrijven had verkocht en financieel onafhankelijk was, heb ik goed nagedacht over een volgende start en kwam het idee om Kunst.nl over te nemen. Ik was er toen pas echt klaar voor.”

Welke hindernissen kwamen jullie tegen rondom de overname?
“We hebben in de familie gezien hoe beklemmend het kan zijn voor de nieuwe generatie als de oudere generatie geen afstand kan doen en zich ermee blijft bemoeien. Dat wilden we allebei niet. Bovendien had mijn vader al veel afstand genomen van het bedrijf, dus dat maakte het makkelijker. Ik vind het knap hoe hij het stokje echt heeft overgedragen. Ik heb emotioneel wel druk ervaren; het horrorscenario was toch om het bedrijf van papa te verprutsen. Het was zijn levenswerk en er hing nog een deel van zijn pensioen aan. Dat maakte mij voorzichtiger. Nu zijn we zeven jaar verder en is die druk weg. Dat geeft meer vrijheid van handelen.”

Hoe heb je het bedrijf verder ontwikkeld?
“Toen ik het bedrijf overnam, opende ik veel kastjes die flink opgeruimd moesten worden: de klantgerichtheid kon naar mijn mening beter, de kunstcollectie moesten we blijven vernieuwen. Zaken die naar mijn mening de kern van ons succes vormen. Door de crisis kon ik ook veel kleine kunstverhuurbedrijven overnemen, waarmee we ons marktleiderschap in de Benelux hebben versterkt. Tegelijkertijd ging ik persoonlijk door een lastige periode vanwege een scheiding en miste ik een visie voor het bedrijf. Ik heb tijd voor mijzelf genomen en afstand gecreëerd. Toen kwamen de ideeën vanzelf. Innovatie en duurzame groei zijn mijn belangrijkste doelen. Zo kunnen onze 2.000 zakelijke klanten – en sinds kort ook particulieren – online kunstwerken selecteren uit onze collectie van ruim 50.000 werken. Ik heb heel helder voor ogen waar we naartoe gaan de komende jaren.”

Blijf op de hoogte met onze maandelijkse nieuwsbrief