Paul Lohmann (Gallery238): “Kunst als prachtig pensioeninstrument”

Je ziet het vaak binnen familiebedrijven, en lang niet alleen in statige kantoorpanden: kunst aan de muur. Paul Lohmann van Gallery238 in Amsterdam adviseert ondernemers en families over de verschillende aspecten van kunst. 

Gallery238-Amsterdam, onderdeel van de Metropolitan Art Galleries met vestigingen in Hamburg, Estepona en Beijing, is gespecialiseerd in moderne Westerse en Chinese kunst, maar ook in de kunstenaars erachter. Zo heeft Paul Lohmann nauwe persoonlijke contacten met de kunstenaars die hij vertegenwoordigt. Sterker nog: een aantal van hen woont inmiddels in Nederland. Lohmann, die hen als het even kan ook aan woon- en atelierruimte helpt, weet waarom Chinese kunstenaars graag naar Nederland komen. Ten eerste heeft Nederland een prettig cultuurklimaat. En ten tweede, zeker zo belangrijk, trekt het Nederlandse licht hen aan. “Dat is heel anders dan in andere landen. Helderder. Voor schilders heeft dat echt iets magisch.”

Profileren en positioneren
Veel ondernemers beginnen pas met het verzamelen van kunst nadat ze de onderneming verkocht of overgedragen hebben, maar dan profiteren ze niet maximaal. “Niet alleen fiscaal, omdat de belastingdienst kunst als bedrijfsmiddel aanmerkt, maar het is een feest om in een pand met mooie kunst te werken.” Je profileert en positioneert jezelf en je bedrijf met kunst. Dat maakt het volgens Lohmann ook nog eens een “prachtig instrument” om een goed pensioen op te bouwen. Niet ieder stukje verf is een goede investering, maar koop je kunst van een kunstenaar die een goede toekomst heeft, dan weet je vrij zeker dat je kunst meer waard wordt.”

Voorkennis
De vraag is natuurlijk hoe je weet dat iemand een goede toekomst heeft. De voorspelbaarheid van de waardestijgingen zit hem volgens Lohmann ook in een soort ‘voorkennis’. “Wij voeren via Metropolitan Artist Management BV het management van een aantal internationaal actief en succesvolle kunstenaars. Omdat we daardoor de agenda en toekomst van de kunstenaars kennen, kunnen we klanten ook beter adviseren op het moment dat de klant kunst als belegging ziet.”
De agenda’s van bepaalde kunstenaars zitten voor de komende jaren overvol. Dat wil zeggen: hun werken hangen op exposities en in de grote musea in bijvoorbeeld China, India en de VS. En uiteraard in Europa. En na elke succesvolle expositie zie je de werken van de kunstenaar in waarde stijgen.

Lita Cabellut
Een goed voorbeeld is de Spaanse Lita Cabellut (1961), een van de kunstenaars uit de stal van Gallery238. Cabellut is in het buitenland al langere tijd een grote naam. De waardering voor haar werk in Nederland is echter ook flink toegenomen. Een schilderij van Cabellut uit de Coco Chanel-serie is door het gerenommeerde Engelse kunstmagazine 1884 Magazine verkozen tot een van de tien belangrijkste kunstwerken van 2011. Cabellut is aanwezig bij het komende Staatsbezoek aan Japan en binnengekomen op plek 419 van de 500 internationaal belangrijkste kunstenaars. Bovendien behoort ze tot de top 3 van kunstenaars uit Spaanstalige landen.
De werken van Lita Cabellut zijn sinds 2011 met maar liefst 50 procent in waarde gestegen. Haar grootste formaat werken (290 x 210 cm), die in 2009 in Londen verkocht zijn, brachten destijds prijzen op van rond de 65.000 euro. Inmiddels gaan diezelfde werken voor 95.000 euro van de hand. Werk van Cabellut wordt op grote schaal gekocht door internationale verzamelaars, musea en topgaleries. Een wachtlijst is hiervan het gevolg.

Kantcho Kanev
Een andere succesvolle schilder is Kantcho Kanev  (1957). Sinds 1990 is Kanev in Nederland en hij woont en werkt net als Cabellut in Den Haag. Het werk van Kanev wordt breed gewaardeerd en hangt in diverse internationale musea en collecties. “Kanev spreekt niet tot ons intellect, maar tot onze emoties: het verlangen naar verbondenheid, betrokkenheid, waardering en respect.”
Kantcho schildert overigens niet alleen, hij werkt ook met hout en keramiek. Ook maakt hij etsen, zeefdrukken en werken met gemengde techniek. De Bulgaar kreeg in zijn geboorteland een prijs voor zijn gehele oeuvre. In 1995 ontving hij de prestigieuze eerste prijs van de Tokyo Print Triennale en ook sinds hij in Nederland woont, heeft hij al vele prijzen gewonnen en diverse opdrachten ontvangen.

Zhuang Hong Yi
De Chinese kunstenaar Zhuang Hong Yi (1962) kwam in 1992 samen met zijn vrouw, de kunstenaar Lu Luo, naar Nederland. Sinds 2007 wonen zij met hun kinderen in – hoe kan het ook anders – Den Haag. “Zijn werk is populair in het verzamelcircuit momenteel. En dan kijk ik er heel afstandelijk naar”, zegt Lohmann. De werken van Zhuang Hong Yi zijn kunstliefhebbers de afgelopen jaren steeds beter gaan waarderen. Kostte een werk van hem acht jaar geleden nog €3600,-, tegenwoordig betaal je voor een werk van hetzelfde formaat al €15.000,-. “Hij was in 2012 de best verkochte kunstenaar op de Tefaf en zijn werken waren te bewonderen bij Art Miami en Palm Beach Art Fair. Dat heeft flinke waardestijgingen tot gevolg gehad. Em het einde van die stijgende waardering lijkt voorlopig overigens niet in zicht.”

De werken van alle genoemde kunstenaars zullen de komende jaren nog meer dan voorheen in waarde stijgen. “Het is topkunst, het beste wat Nederland te bieden heeft op dit moment”, zegt Lohmann. “Tegelijkertijd staan deze kunstenaars pas aan het begin van hun grote doorbraak, al zijn de meesten al een flinke tijd actief. De doeken van bijvoorbeeld Kanev zijn nu nog betaalbaar. Dat maakt het zo interessant om de kunst van deze kunstenaar aan te schaffen.”

Blijf op de hoogte met onze maandelijkse nieuwsbrief