Peer Swinkels, CEO Royal Swinkels Family Brewers: een winnende familiecultuur
De oer-Hollandse bierbrouwerij Swinkels Family Brewers zag het licht in 1680 in Lieshout in Noord-Brabant. Peer Swinkels vertegenwoordigt de zevende generatie van dit familiebedrijf. Als CEO is hij verantwoordelijk voor vijf divisies die actief zijn in de bier-, frisdrank-, vastgoed-, mout- en moutextract business, met distributie in 150 landen. Peer begon zijn carrière als marketeer bij Unilever en maakte in 2003 de overstap naar de eeuwenoude bierbrouwerij, waar hij aanvankelijk als directeur van de divisie bier verantwoordelijk was voor global marketing en de business units in Frankrijk en Italië. In 2019 nam hij het roer over als de nieuwe CEO van Swinkels Family Brewers. Binnen het bedrijf speelt circulariteit een belangrijke rol. Het streven is daarbij om grondstoffen, energie en materialen niet verloren te laten gaan en hun waarde te laten behouden. Het is Peer zijn persoonlijke ambitie om een gezond en circulair bedrijf over te dragen aan volgende generaties.
Familietraditie
“Na mijn studie econometrie liep ik in 1998 stage in Vietnam, waar Unilever de markt voor instant noedels wilde betreden. In Azië is het ondernemersvuur bij mij aangewakkerd: hier wilde ik mee verder. Na een periode van zelfreflectie ging ik aan de slag op de marketingafdeling bij Unilever. Tegelijkertijd speelde binnen ons bedrijf de opvolgingskwestie van de zesde naar de zevende generatie. Unilever was een goede leerschool, maar ik heb nooit spijt gehad van mijn keuze om over te stappen. Binnen een familiebedrijf zie je sneller de diverse aspecten van een onderneming en leer je wat er écht bij het ondernemerschap komt kijken. Bij een grote organisatie ben je één van de radartjes in een groot geheel. Terugkijkend blijkt het voor mijn persoonlijke ontwikkeling én het bedrijf de juiste match te zijn geweest.“
Van pils naar bier
“Het succes van ons familiebedrijf gedurende onze lange geschiedenis komt voort uit het vermogen om onszelf voortdurend opnieuw uit te vinden. Eén van de belangrijkste switches is de overstap naar bier geweest. Van oudsher waren we vooral gericht op pils en moesten we een complete transformatie maken naar een breder bierportfolio. Het was daarbij belangrijk om ons bier op meerdere locaties wereldwijd te produceren, met een sterk merkenportfolio en niet afhankelijk te zijn van slechts één merk. Deze omslag beslaat het grootste deel van het werk waar ik de afgelopen twintig jaar met ons hele team aan heb gewerkt.”
Circulariteit
“Er zijn talloze voorbeelden waarbij het economisch verstandig is om te investeren in duurzaamheid en tegelijkertijd ook impact te creëren. In 2019 merkten we dat de projecten die de meeste impact maakten bij onze medewerkers één gemeenschappelijk kenmerk hadden: circulariteit. Wij kwamen er vrij snel achter dat enkel verkondigen dat je circulair wilt worden niet volstaat. Ook bestaat er geen wereldwijde standaardmethode om dit te meten. Zo ontstond onze Swinkels Circularity Index. We kijken daarbij naar drie hoofdgebieden: circulair inkopen, circulair produceren en hoogwaardig hergebruik van reststromen. Zo hebben we voor onze brouwerijen in Lieshout en Ethiopië een programma lopen waarbij we ons gezuiverde afvalwater hergebruiken. De boeren krijgen dit afvalwater van ons via een drainagesysteem waardoor ze geen last hebben van droogte. Op het land kunnen ze met een hogere opbrengst gewassen verbouwen waaronder ook gerst. Van de gerst kunnen wij dan weer bierbrouwen.”
Authenticiteit
“Leiderschap draait onder andere om het vermogen aan te voelen wanneer je de touwtjes strakker moet aantrekken of juist los moet laten. Je moet bewust zijn van je eigen leiderschap. Het is daarom belangrijk om regelmatig momenten van reflectie in te bouwen. Authentiek leiderschap gaat naar mijn idee puur over eerlijkheid. Eerlijk zijn over successen, maar ook over fouten en het erkennen van wat er werkelijk gaande is.”
Groeien en bloeien
“De beste leiders zijn mensen die werken in het algemeen belang van de onderneming, voortdurend aanpassingen doorvoeren en zorgen dat je als bedrijf in constante transformatie blijft. Het probleem bij verandering is dat er vaak weerstand ontstaat: wanneer je van A naar B wilt, komt er vaak ergens in het traject weerstand in een organisatie. Maar als je voortdurend in beweging bent, wennen mensen aan verandering. Verandering heb je nodig om te kunnen groeien. Ik geloof in groei, maar het hoeft geen doel op zichzelf te zijn om ten koste van alles te groeien. Het moet in lijn zijn met onze doelstellingen. Voor ons betekent groei meer dan winst maken. Wij definiëren dit letterlijk door middel van een scorecard waarin we allerlei soorten groei meenemen. Zo willen we groeien in het rendement op onze investeringen, in onze circulariteitindex maar ook in de tevredenheid van medewerkers. Op al deze factoren willen wij groei zien.”
Peer in het kort:
Wie is jouw mentor geweest in jouw professionele leven?
Meerdere mensen hebben me geholpen in mijn persoonlijke ontwikkeling. Mijn ouders, mijn vrouw, collega’s uit mijn team, een aantal andere CEO’s en Arnold Blits, een onconventionele en onorthodoxe coach.
Wat is de belangrijkste les die je tijdens het runnen van je bedrijf hebt geleerd?
Als je iets wil bereiken als team dan heb je een duidelijke richting nodig, een plan en een groot onderling vertrouwen. Alles draait daarbij om erkenning, empowerment en het bouwen van duurzame relaties. Goed leiderschap is de sleutel tot succes!
Wat zijn jouw grootste struikelblokken?
Te hard werken, soms is het belangrijk om even achterover te leunen.
Wie is jouw grootste inspiratiebron?
Dat zijn mijn ouders en voorouders en tegelijkertijd ook mijn kinderen. Ik wil uiteindelijk iets goeds nalaten.
Wat is jouw favoriete quote?
Je kunt pas winnen als je durft te verliezen.