Peer Swinkels (Royal Swinkels Family Brewers) over succesvol ondernemerschap

 In Bestuur & Personeel, Homepage, Marketing

Peer Swinkels geeft leiding aan een, inmiddels koninklijk, familiebedrijf, met tientallen internationale biermerken en meer dan duizend werknemers. Hij is echter niet te beroerd om ook kritisch naar zichzelf te kijken. Swinkels is tegelijkertijd toegankelijk en messcherp: een combinatie die je niet vaak tegenkomt. Doe daar nog een flinke portie creativiteit bij en je krijgt een succesvol geleid familiebedrijf dat ook op marketinggebied hoge ogen gooit én het eigen DNA secuur bewaakt.

Opvoeding

“Het ondernemen zat er vanaf het begin al in. Mijn vader en moeder waren een ideale combinatie voor me. Van jongs af aan mocht ik met mijn pa mee. Hij nam me bijvoorbeeld mee op zakenreizen. Naar Amerika, naar buitenlandse vestigingen van ons bedrijf. Ik had dus al heel veel gezien voordat ik ging studeren. Mijn moeder was juist de persoon met heel veel discipline, die hield me bij de les. Ik moest niet naar school om maar naar school te gaan, ik moest er ook echt iets van zien te maken.”

Ondernemersdrive

“Ik loop steeds tegen zaken aan waar ik opnieuw energie van krijg. Het is lekker afwisselend en dat heb ik nodig. Ik moet niet één ding doen. Niet dat ik chaotisch ben, in tegendeel. Ik ben juist heel gestructureerd en georganiseerd. Ik loop niet dermate over van de ideeën dat er niets gebeurt. Executie is in mijn ogen net zo essentieel als creativiteit. Verder is het van essentieel belang om bij elk initiatief in een hecht team samen te werken.”

Cultuur

“De cultuur die hier heerst is er één van durven, doen en lef hebben. Je mag hier dingen proberen, je mag fouten maken. Lef is een heel belangrijke asset. Maar het betekent niet dat je álles moet doen. Dat is het georganiseerde aspect van ons DNA. Bij de beste marketingacties zetten we geen spreadsheets in, maar gaan we aan de slag vanuit onze intuïtie. De beste ideeën blinken vaak uit in eenvoud.”

Binden

“Wat ons bindt, is onze focus op executie. Wat we doen, doen we extreem goed. We staren ons niet blind op alleen de strategie, maar beseffen ons dat executie het succes bepaalt. We hebben een uitstekend team met goede mensen. Maar wat is een ‘goed mens’? Ik heb geleerd: een goed mens moet de juiste knowhow hebben, maar moet ook passen binnen het bedrijf. Aansluiten bij het DNA van Bavaria.”

Familie-DNA

“We zijn heel bewust met ons DNA bezig, maar dat is wel moeilijk. Of we dat vast blijven houden is afhankelijk van de mensen die je binnenhaalt en welke bedrijven en merken je overneemt. Bij Palm hebben we bijvoorbeeld een nieuw management neergezet, maar bij Bier&Co bleek dat niet nodig. Zij zijn voortgekomen uit een krakersbeweging; ze importeerden Belgisch bier voor de Amsterdamse krakers. Er werken nog steeds mensen uit diezelfde tijd en daar voelen we ons goed bij. Bavaria is toch wel het koekoeksjong van de Nederlandse bierwereld. Wij zitten bijvoorbeeld in Lieshout en niet in Amsterdam. Tegelijkertijd komt daar ook weer onze kracht vandaan. Het is David tegen Goliath, dat maakt ons sterker.”

Toegankelijk

“Veel mensen vinden me erg toegankelijk én scherp. Dat lijkt een paradox, maar werkt heel goed voor mij. Sowieso denk ik dat de kracht bij mensen vaak zit in de paradox die ze met zich meedragen. Mensen stappen makkelijk op me af, terwijl ze weten dat ik heel kritisch en scherp kan zijn. Ik brand mensen nooit af, want meestal is de intentie goed en komt een fout dus ook vanuit iets goeds. Dan moet je erachter komen waar die actie of opmerking vandaan komt. Zo kun je mensen weer verder helpen. Ik blijf op deze manier dicht bij mezelf.”

Onmisbaar

“Je moet jezelf niet onmisbaar maken en jezelf vooral niet overschatten. Als ik er niet meer ben en het team pakt dit niet goed op, dan heb ik aan het eind van het verhaal niet de juiste mensen om me heen verzameld. Ik probeer mensen zich zover te laten ontplooien dat ze dit wél kunnen. Niet op ieder vlak, ik ben immers ook geen alleskunner, maar op een bepaald gebied. Wat niet wil zeggen dat ik zomaar inwisselbaar ben.”

Het gehele interview verscheen eerder in LEF. In dit boek van Dennis Mensink, Wessel Berkman en Valentijn van der Burg komen 22 topondernemers aan het woord over hoe zij succesvol leidinggeven. Interesse? Koop het boek dan op www.lefboek.nl.

Recommended Posts