Persoonlijke sieraden: bijzondere verhalen
De tweelingzussen Anne en Esther Vedder gaven tijdens hun studie Communicatiewetenschappen al sieradenworkshops. Eerst voor vriendinnen, later ook voor moeder-dochterdagen, vrijgezellenfeesten en iedereen die op zaterdag zin heeft om een paar uur creatief kralen te rijgen. Wat de zusjes vaak te horen kregen, was dat mensen de sieraden wel leuk vonden, maar dat het creatieve gedeelte niet per se aan hen was besteed. Voor deze mensen zetten zij toen een webshop op. Dit bleek het begin te zijn van een snelgroeiend sieradenbedrijf dat onder het gezag van de tweelingzussen verder en verder zou groeien.
Tijdens een bezoekje aan hun nieuwe pand in Amsterdam-Oost vertelt Anne over de start van Vedder & Vedder, de snelle groei en de bijhorende uitdagingen.
Gouden start
Anne weet nog precies wanneer het idee ontstond om een volgende stap te zetten. “Na ons afstuderen kregen we een gouden kettinkje van onze moeder. Wij wilden dit graag personaliseren door haar mooie handschrift hierop af te drukken. Maar dit bleek nog niet zo makkelijk.” Ondanks dat Anne ervan overtuigd was dat ze voor een baas zou gaan werken, waren alle ingrediënten voor een eigen bedrijf aanwezig: een goed idee en een passie voor zowel ondernemen als sieraden. “Het was ook nog eens het perfecte moment om iets nieuws op te zetten. We hadden tot dan toe altijd geleefd van de studiefinanciering en waren nog niet gewend aan de inkomsten van een vaste baan. Die onzekere financiële tijden konden we net zo goed nog even doortrekken.” Zo gezegd, zo gedaan. Van de laatste ‘stufi’ werd in 2016 een website gebouwd. En inmiddels zitten ze met 25 man (lees: vrouw) op kantoor. “Ik had nooit durven dromen dat het zo groot zou worden.”
Sieraden met een verhaal
Voor het afstuderen, een trouwerij of een pasgeboren hummeltje: de gepersonaliseerde sieraden van Vedder & Vedder worden vooral gekocht of cadeau gedaan om grote mijlpalen te vieren en herinneren. Deze speciale momenten gaan vaak gepaard met bijzondere verhalen. “Sieraden lijken heel oppervlakkig, maar wat wij doen is heel mooi. Toen wij net ons bedrijf oprichtten, gebeurde het tragische ongeluk met vlucht MH17. Een moeder kwam toen naar ons toe met een handgeschreven briefje van haar zoon die op de vlucht zat. Wij hebben dit voor haar op een sieraad afgedrukt. Een blijvende herinnering aan haar zoon, die ze altijd bij zich kan dragen. Wij waren zo ontroerd door haar verhaal dat we het online hebben gezet, wat vervolgens vaak werd gelezen en gedeeld.”
Geheime wapen
Dat is ook een van de succesfactoren van Vedder & Vedder: online aanwezigheid. Op pop-ups van de Bijenkorf na hebben ze geen fysieke verkooppunten en vindt 99% van de verkopen online plaats. Zonder Instagram was de juwelierszaak misschien niet zo snel gegroeid. “We hebben in het begin direct drie Instagram-pagina’s opgezet: we dachten ‘hoe meer, hoe beter’. Vervolgens zijn we op zoek gegaan naar foto’s van BN’ers die bijzondere momenten vierden. Zo posten Chantal Janzen een foto waarop ze de naam van haar zoontje had geschreven. Hier hebben wij toen een sieraad van gemaakt en naar haar opgestuurd. Zij vond dat zo’n bijzonder cadeau dat ze hier zelf iets over heeft gepost en het nu vaak ook draagt. Dan treedt er een sneeuwbaleffect op: de een ziet het bij de ander en dan gaat het snel.”
Groeipijn
Na dit grote succes begonnen ze de eerste groeipijnen te voelen. “We kwamen erachter dat het niet handig is om je sieraden in het buitenland te bestellen, vanwege de lange levertijd. We hebben toen binnen een maand de hele productie naar Nederland gehaald.” Ook zijn ze hun vorige kantoor ontgroeid en zitten ze nu in een groot, nieuw pand. “Groeien is leuk! Nu hebben we tenminste het budget om dingen goed aan te pakken, de website te optimaliseren en betekenisvolle samenwerkingen aan te gaan.” Ook de uitbreiding naar België, Duitsland en Engeland kon zo van start gaan.
Maar in het begin ging het niet meteen van een leien dakje. “We hadden een fles champagne gehaald die we zouden ontkurken als we honderd bestellingen hadden gehaald, maar dat gebeurde maar niet. Dan zit je samen zenuwachtig naar die fles te kijken.” Ook nu is er op het nieuwe kantoor een champagnefles te vinden met het volgende doel erop geschreven. Zodra het wordt gehaald, knalt de dop eraf. “Of het nu tien uur ’s ochtends of vijf uur ’s middags is.”
Onderschat
Vergeleken met mannen hebben vrouwen een minder sterke positie in het bedrijfsleven. “Vrouwen worden vaak onderschat, maar ik denk dat daarin momenteel een omslag plaatsvindt. Wij krijgen dagelijks mailtjes van jonge vrouwen die tips willen, met ons willen zitten en willen weten hoe wij dit bedrijf runnen.”
Zelf kunnen de zussen ook weleens wat tips van vrouwen die in hetzelfde schuitje zitten gebruiken. “Wij zitten in een app-groep met vrouwen die allemaal hun eigen bedrijf hebben en elkaar tips kunnen geven over het runnen van zo’n onderneming. Daar hebben we heel veel aan. Je merkt dat er minder jaloezie heerst onder vrouwen in de zakenwereld: iedereen gunt elkaar het succes en wil anderen verder helpen.” Ook op de werkvloer van Vedder & Vedder is dit het geval: 25 vrouwen van rond de dertig werken elke dag in vrede samen. Van kattig gedrag is hier geen sprake. “Dit zijn vakmensen, die leuk vinden wat ze doen. Daar ben ik heel trots op.”
Dit stuk verscheen eerder in de Fambizz Post, onze gedrukte Fambizz-uitgave. Wil je ook onze Fambizz Post ontvangen? Stuur dan een e-mail met je naam en adres naar info@fambizz.nl.