Politici en familiebedrijven: kies voor waarden, kies voor binding

Waarden Joppe Hendriks

Met de Tweede Kamerverkiezingen in aantocht, gaan politieke partijen uitgebreid in op waar zij voor staan. Joppe Hendriks, oprichter van Continuity, ziet parallellen met het familiebedrijf. Eén advies: blijf trouw aan je waarden!

De Tweede Kamerverkiezingen, de campagnetijd. Vanuit professioneel oogpunt kijk ik hier altijd met grote belangstelling naar. In hoeverre zijn de waarden van de politieke partijen te herkennen in de standpunten waar ze de nadruk op leggen? Op welke kiezersgroep richtten ze zich? En welke rol speelt de lijsttrekker?

Tijdens zo’n campagne leggen de politieke partijen de nadruk op de onderlinge verschillen. Partijen willen duidelijk maken waar zij voor staan, met als doel om zoveel mogelijk kiezers aan zich te binden. Nu is dat laatste woord misschien wel het meest interessant. Kunnen politieke partijen tijdens een campagne wel echt kiezers aan zich binden?

Verkiezingen zijn interessant, maar persoonlijk vind ik de formatie veel interessanter. Nederland is een coalitieland en dat betekent dat er altijd onderhandeld moet worden om er uiteindelijk een regeerakkoord uit te slepen. Het is uitermate boeiend hoe partijen zich dan gedragen. Zijn hun waarden inwisselbaar? Wat is de balans tussen ideologie en pragmatisme? Houd je vast, of geef je toe? En dan misschien wel de belangrijkste vraag: welke impact heeft het gedrag van de partij tijdens de formatie op de geloofwaardigheid richting de kiezer? Heb je uiteindelijk een loyale kiezer of een eenmalige stem gewonnen?

Waarden: wil je een loyale klant, of een snelle aankoop?

Vergelijkbare dilemma’s spelen ook bij familiebedrijven. Veel familiebedrijven hebben bijzondere en authentieke waarden opgesteld. Als bestuurder van een bedrijf is het de uitdaging om deze waarden om te zetten in gedrag. Op deze manier creëer je geloofwaardigheid en dus binding met je klanten en je werknemers. Het gaat om wat je dóét, veel meer dan om wat je zégt. Ook hier valt dus te kiezen: ga je voor de snelle aankoop, of ga je voor echte binding met je klant? Authentiek en consistent gedrag op basis van je eigen waarden kunnen familiebedrijven enorm helpen om klanten en werknemers aan zich te binden.

Wederom zal ik de formatie met veel belangstelling volgen. Ik wens de betrokken dames en heren politici veel succes. Trouw blijven aan je eigen waarden is niet makkelijk; er liggen veel verleidingen op de loer. Dat geldt ook voor familiebedrijven. Toch moedig ik familiebedrijven aan om dit wél te doen en trouw te blijven aan je waarden. Je hebt ze niet voor niets. Maak ze actief en ga voor binding! Uiteindelijk zorgt dát op de lange termijn voor succes en continuïteit.

Blijf op de hoogte met onze maandelijkse nieuwsbrief