Postorderbedrijf Bakker.com in grote financiële problemen

Het gaat Bakker.com niet over rozen. Europa’s grootste postorderbedrijf in tuinartikelen, heeft uitstel van betaling aangevraagd. De reden is dat het familiebedrijf uit Lisse in financiële problemen verkeert door een te trage overschakeling naar onlineverkoop van bloemen, planten en accessoires. Dit meldt het Financieel Dagblad op haar website.

Bakker.com heeft 635 mensen in dienst, verdeeld over twintig landen. 20 landen. De onderneming, in 1945 door Piet Bakker opgericht, verstuurde in de piekperiodes 35.000 pakketjes per dag.

‘Personeel naar huis’

Het bedrijf heeft vrijdag de deuren gesloten en het personeel naar huis gestuurd, stelt vakbond CNV in het Leidsch Dagblad. Bakker.com leed over 2016 een verlies van €19 miljoen op een omzet van €101 mln. Bakker.com, het voormalige Bakker Hillegom, maakte de afgelopen jaren een moeizame transitie door van postorderbedrijf naar webwinkel. Dat ging gepaard met een flink omzetverlies en afwaardering van de software.
Drie keer hebben de eigenaren moeten bijstorten — in totaal meer dan €10 miljoen — om de verliezen over 2016 en 2017 op te vangen. Onder leiding van een interim directeur werd naarstig gezocht naar nieuwe geldschieters. De onderneming schrapte banen op het hoofdkantoor en besloot ook de vestiging in De Zilk te sluiten.

Crisismanager Hovestad

Het postorderbedrijf is eigendom van de ondernemers Jacques en Pieter Bakker, de tweede generatie. Zij stelden in 2014 een mededirecteur van buiten aan, Paul Geraeds. Hij moest de transitie naar een e-commercebedrijf versnellen.

Begin 2017 werd Geraeds ook algemeen directeur in Lisse. Eind2017, tegelijk met de aankondigingvan een ingrijpende reorganisatie, werd hij vervangen doorcrisismanager Herman Hovestad die onder meer actief was bij Free Record Shop.

Pas in 2019 weer winst

Kort na zijn aantreden schreef Hovestad in het jaarverslag dat het bedrijf voor 2017 rekening moest houden met een negatief bedrijfsresultaat (ebitda) van €10 miljoen. Pas in 2019 zou het postorderbedrijf weer positieve resultaten kunnen boeken, verwachtte hij.

De onderneming praatte de afgelopen weken met een of meer investeerders over een kapitaalinjectie van meer dan €10 mln, zo blijkt uit het jaarverslag 2016 (dat pas eind december 2017 verscheen). Wie de surseance heeft aangevraagd, is niet bekend.


Lees het hele artikel op: https://fd.nl/ondernemen/1239453/postorderbedrijf-bakker-com-in-grote-problemen

Gerelateerde berichten
Blijf op de hoogte met onze maandelijkse nieuwsbrief