“Prima moment voor bedrijfsopvolging”

 In Bedrijfsoverdracht

Veel ondernemers hebben de overdracht van hun bedrijf uitgesteld. Nergens voor nodig, stelt Leo B. Lampe, bestuurder van de Stichting Eigenaren Familiebedrijven (STEF). ‘De macro-economie heeft weinig vat op familiebedrijven.’

Macro-economisch zijn er problemen en de overheid bezuinigt, maar doorgaans raakt dit familiebedrijven niet, zo stelt Leo Lampe. “Familiebedrijven werken veelal in een niche, hebben daardoor minder concurrentie en zijn goed in staat hun marge te bewaken. Zij passen zich aan de actuele omstandigheden aan.” Succesvolle families zien volgens Lampe kans het bedrijf door de veranderende markten heen over te dragen naar de volgende generatie. “Ook op dit moment kan overdracht prima plaatsvinden. Niet zozeer omdat het bedrijf minder waard is en de zoon of dochter minder hoeft te betalen, maar simpelweg omdat de crisis de opvolging niet echt in de weg staat.”

Overdracht plannen
Het tempo waarin de familie de overdracht heeft gepland bepaalt het juiste overdrachtsmoment. Succesvolle familiebedrijven kunnen dat doorgaans goed plannen, mede omdat ze geen kapitaal van de bank nodig hebben. Aandelen gaan desnoods jaarlijks in kleine porties over naar de volgende directie – via een zogenoemde ‘earn-out’ regeling. “Als papa echt wil afrekenen is mijn advies aan de zoon: begin honderd meter verderop je eigen zaak.”

Bedrijf verkopen

Lampe adviseert het bedrijf binnen de familie over te dragen voordat het bedrijf een volgende top qua ‘performance’ bereikt. “Before the hill, zeggen we wel. Daardoor kan de zoon of kleinzoon ook leren pionieren en het bedrijf naar de volgende fase brengen.’ Indien de ondernemer in het familiebedrijf besluit het bedrijf te verkopen aan een externe overnamepartij, bijvoorbeeld omdat er geen (geschikte) opvolging is, dan is het natuurlijk wenselijk dat bedrijf op z’n top te verkopen. En er is geen reden om aan te nemen dat die top al geweest is of nog moet komen. ‘Dat het macro-economisch wat minder gaat is een gelegenheidsargument. Als je actief bent in een succesvolle niche heb je daar helemaal niets mee te maken.”

Recent Posts
Showing 2 comments
  • Bedrijf verkopen

    Zolang ondernemers niets aan de verwachte toekomstige kasstromen en of toekomstig risico doen, verandert de waarde van het bedrijf voor deze ondernemers sowieso niet. Het enige wat wijzigt is dan tijdswaarde, waarbij het wachten op verkoop geen meerwaarde oplevert. Zolang rekening gehouden wordt met de netto contante waarde, maakt het immers qua waarde niet uit of je vandaag, of met inbegrip van tijdswaarde over 5 jaar verkoopt. Beide zijn in kapitaal uitgedrukt alsof het vandaag ontvangen wordt gelijk.

    Wachten met verkopen heeft, crisis of niet, dus enkel zin wanneer kasstromen verhoogd en of risico verlaagd kunnen worden.

    Zulks hoeft niet enkel in het eigen bedrijf te geschieden. Ook wanneer een koper gevonden wordt die met het bedrijf met hogere kasstromen of een lager risico kan opereren, kan deze meerwaarde immers in de vorm van een premium onderhandeld worden.

  • François van der Hoff

    Beste Leo,

    Goed artikel. Je slaat de spijker op zijn kop. Wat ik wel in de praktijk tegenkom is dat familiebedrijven vaak te laat de bedrijfsopvolging inzetten. Een goede voorbereiding is het halve werk, ook in dit proces. Ik ben het met je eens dat familiebedrijven flexibeler zijn. Maar bij opvolging binnen de familie kunnen de emoties vaak hoog oplopen. Er komen nogal wat psychosociale aspecten bij kijken.

    Veel succes met je stichting!

    François van der Hoff
    Bedrijfsopvolging.nu