Prins & Dingemanse moderniseert IT

 In Innovatie

Koninklijke Prins & Dingemanse uit Yerseke is een van de grootste zeevruchtenspecialisten in Noord-Europa. Het Zeeuwse familiebedrijf is afhankelijk van planning en implementeert een nieuw ERP-systeem.

Prins & Dingemanse is opgericht in 1880 produceert mosselen en oesters. Het is een echt seizoensbedrijf waar gemiddeld zo’n 100 man werkt. Ko Prins is algemeen directeur, terwijl Koos Visser als operationeel directeur verantwoordelijk is voor de dagelijkse gang van zaken. Behalve aan de groeiomstandigheden besteedt het bedrijf onder meer veel aandacht aan het onder beschermende atmosfeer verpakken van levende schaal- en schelpdieren. Op die manier zijn de producten ‘zeevers’ als ze worden bereid. “Logistiek en ketenbeheersing zijn dus erg belangrijk voor ons bedrijf”, aldus Visser.

Spil van het bedrijf
“We handelen in een versproduct”, vervolgt Visser. “Een goede afstemming van orderintake met productie is daarom essentieel.” Op drie momenten van de dag – als de orders binnenkomen – is het ERP-systeem (Enterprise Resource Planning, red.) de spil van het bedrijf. “Om acht uur krijgen we de eerste orders voor de vrachtwagens die om 11.00 uur gaan rijden. We draaien veel op prognose en moeten rekening houden met intercompany leveringen en aanlevering door derden. Alles moet dus strak georganiseerd zijn.”

Verouderd pakket
Recent heeft het bedrijf een nieuw ERP-systeem aangeschaft, dat op 1 juni live moet zijn. “We draaiden op Axapta van Microsoft Dynamix. We werkten al vijf of zes jaar met dit systeem. Daar zat vrij veel maatwerk in, wat het niet eenvoudig maakte om upgrades en updates door te voeren. Het pakket was dus verouderd.” Hoog tijd voor een nieuw systeem dus. Prins & Dingemanse stapt over op Microsoft Dynamics NAV (Navision). Althans, dat pakket vormt de basis van de bedrijfsbrede ERP-oplossing die het bedrijf implementeert.

“NAV sluit goed aan bij ons proces, met name door het food-specialisme van Schouw Informatisering”, legt Visser uit. “Daardoor is het hele systeem eigenlijk al afgestemd om de foodsector. Denk aan de communicatie met retailorganisaties, specificaties, intercompany, et cetera. Er zit al een hele schil omheen die ons goed past.” Dat betekent ook dat de mosselkweker uit Yerseke dichter bij het standaardpakket blijft. “Daardoor kunnen we ook gemakkelijker upgrades doorvoeren. Want daar was het ons mede om te doen.”

Goede managementinformatie
Met het nieuwe ERP pakket wil Prins & Dingemanse overigens een stap verder gaan dan alleen de bedrijfsprocessen automatiseren. ‘We hebben goede managementinformatie nodig. Daarom gaan we ook aan de slag het zogenoemde Food Management Dashboard.’ Volgens Visser stelt deze BI-oplossing (Business Intelligence) het bedrijf in staat om beslissingen te nemen op basis van alle informatie die ze vastleggen in het ERP systeem, zoals leverbetrouwbaarheid, omzetgegevens en kosten.
“Deze informatie wordt inzichtelijk gemaakt door middel van heldere rapportages. Op basis van deze rapportages sturen wij onze processen bij en optimaliseren we deze. Zo verhogen we de efficiëntie van de bedrijfsvoering en kunnen wij als mosselspecialist blijven groeien in de concurrerende markt waarin we ons bevinden.”

Recommended Posts