Profielinterview Arcagna: “Privacy en fiscale ethiek zijn hot”

Arnold van der Smeede richtte in 2011 Arcagna op, een boetiek die zich richt op vermogende particulieren en hun familiebedrijven. Met inmiddels negen medewerkers staat Arcagna deze doelgroep bij op het gebied van fiscaliteit en civielrechtelijke dienstverlening. “We bedenken bijvoorbeeld ook structuren om onze cliënten uit het publieke zicht te houden.”

Arcagna is gevestigd aan het Museumplein in Amsterdam en heeft een informeel internationaal netwerk van toonaangevende kantoren en daardoor nauwe contacten met alle landen die voor Nederlandse vermogenden interessant zijn. “Op deze manier kunnen wij vaak betere service leveren dan de grote kantoren”, weet Van der Smeede, die in 2001 ook een van de oprichters van Spigthoff Advocaten was. “Soms trekken we samen met de huisadviseur van de klant op, die ons inschakelt voor specifieke juridische of fiscale vragen.”

Privacy als specialisme
Een van de specialismen van Arcagna is privacy. “We bedenken allerlei structuren die ervoor zorgen dat onze cliënten uit het publieke zicht blijven. De vraag hiernaar groeit”, aldus Van der Smeede. De oprichter van Arcagna erkent dat het publiek worden van steeds meer informatie, met name als gevolg van de opkomst van internet en social media, de vraag heeft aangewakkerd. “Informatie die eenmaal op internet staat, raak je niet zomaar kwijt.” Concreet gaat het er bij deze vorm van dienstverlening onder meer om dat particulieren bijvoorbeeld niet in de Quote 500 worden opgenomen. “Dan hebben wij ons werk goed gedaan. Vaak creëren we een zichtbaar potje, waar de buitenwacht het bestaan van mag kennen, en een onzichtbaar potje.”

Onderscheidend: luisteren
Binnen Nederland zijn maar een paar boetieks die min of meer de dienstverlening van Arcagna bieden. “Waarin wij ons onderscheiden van de concurrentie? In luisteren. Dat is onze basishouding. We proberen altijd een zo goed mogelijk beeld te krijgen van wat er speelt in het bedrijf. In de praktijk blijkt er vaak een ander probleem achter de gestelde vraag te zitten. Voor dat probleem proberen we vervolgens creatieve oplossingen aan te dragen.”

Procesbegeleider
Demis van Lierop was jarenlang kandidaat-notaris bij een groot kantoor voordat hij de overstap maakte naar Arcagna, waar hij advocaat is. “Binnen families en familiebedrijven spelen vaak meerdere belangen”, zegt Van Lierop. “Voordat je die allemaal helder hebt en vooral ook de gemeenschappelijke uitgangspunten in kaart kunt brengen, is het zaak een vertrouwensrelatie te hebben opgebouwd.” Arcagna treedt daarin op als procesbegeleider, en biedt vervolgens de fiscale en juridische uitwerking. “Familieleden zelf geven ons de basis van de regelingen die we opstellen.”

Het is volgens Van Lierop “niet altijd hogere wiskunde, maar er zitten wel ingewikkelde menselijke aspecten aan”. “Bij familiebedrijven zit er een zakelijke smaak aan de familieverhoudingen. Bijvoorbeeld op het gebied van eigendom, zeggenschap en wie er in het bedrijf komt te werken. Het is daarom zaak dat afspraken worden vastgelegd in stukken waar iedereen z’n handtekening onder zet.”

Bedrijfscultuur
Allerlei thema’s spelen daarbij een rol, vertelt Van Lierop. “Hoe blijft eigendom binnen de familie over de generaties heen? Denk aan testamenten, huwelijkse voorwaarden en de structuur van de onderneming zelf.” Bedrijfscultuur is ook een thema dat vaak passeert. “Steeds vaker vragen families om een bedrijfstestament, waarin de familiewaarden en die van het bedrijf worden vastgelegd. Dus ook: in welke geest moet het bedrijf worden voortgezet? Indien familiebedrijven een extern bestuur hebben, moet worden vastgelegd hoe deze bestuurders van buiten de familie de familie informeren.”

Softe kant
De fiscale dienstverlening van Arcagna bestaat voor een belangrijk deel uit ‘softe’ aspecten, die belangrijk zijn om goed te kunnen adviseren. “Cliënten zeggen daarom wel eens tegen me: ‘U bent toch fiscalist?’. Maar voordat we over fiscale zaken gaan praten wil ik allerlei andere dingen weten”, vertelt Van der Smeede. “Onze ‘softe’ vragen hebben wel degelijk een doel. Daarmee kunnen we namelijk veel efficiënter werken aan fiscale oplossingen.”

Publieke opinie
Een thema waar Arcagna steeds vaker tegenaan loopt bij de advisering aan cliënten is de publieke opinie rondom fiscaal plannen. “Hoever kun je gaan? Terwijl onze cliënten vroeger zeiden: ‘Kan het fiscaal? Dan doen we het’, laten zij zich nu steeds meer leiden door de maatschappelijke opvattingen hieromtrent. Fiscale ethiek, noemen we dat. Of: maatschappelijke compliance.” De risicobereidheid van de man of vrouw in kwestie is ook bepalend voor welke route hij of zij fiscaal kiest. “Iemand die risico-avers is, gaat minder ver om belastingvoordeel te behalen dan iemand die graag een gokje waagt.” In cijfers schat Van der Smeede dat het aantal particulieren dat zijn structuur voor het belangrijkste deel fiscaal insteekt de afgelopen jaren is gedaald van 90 naar nog geen 50 procent.

Exotische structuren
Overigens concurreren de ‘exotische’ structuren van weleer steeds meer met Nederlandse oplossingen. Wel is het zo dat Nederlandse vermogenden nog wel eens emigreren om fiscale redenen. Voor een aantal cliënten ligt een emigratieplan klaar voor als de Nederlandse overheid dusdanig aan het fiscale systeem gaat morrelen dat de zeer vermogenden hard worden geraakt. “Dat geeft de mensen rust. Nederland is vooralsnog redelijk stabiel gebleven, maar je weet nooit wat er gebeurt.”

Informeler
Van Lierop ziet zijn specifieke vakgebied ook veranderen. “De drempel om naar een adviseur te stappen is lager geworden. Het is ook allemaal wat informeler; we zijn meer dienstverlener geworden.” De jonge generatie is volgens hem ook eerder geneigd de eigendomsstructuur eens tegen het licht te houden. En om de exit als optie te bespreken. “Met name op dat gebied zijn de verschillen tussen de generaties groot. Dat maakt ons vak interessant.”

Blijf op de hoogte met onze maandelijkse nieuwsbrief