Quote-redacteur Sander Schimmelpenninck: “Niets mis met kneuterigheid bij familiebedrijven” – Interview Deel 2

Quote-hoofdredacteur Sander Schimmelpenninck (1984) is niet voor één gat te vangen. Na een carrière als advocaat en horecaondernemer – naast zijn positie als graaf en winnaar van televisiequiz De Slimste Mens – is hij nu óók presentator. Met het spraakmakende programma De Opvolgers op NPO1 volgt hij vijf weken lang hoe de opvolging binnen bijzondere familiebedrijven is georganiseerd. Fambizz vraagt Schimmelpenninck het hemd van het lijf over het programma, zijn achtergrond en zijn pizza bak-ervaring in dit tweede deel van een interview met Schimmelpenninck.

  • De Telegraaf kopte bij een interview dat je “jacht maakt op drama’s achter familiebedrijven”. Maar in plaats daarvan zien we je tijdens De Opvolgers met ondernemers en hun hond wandelen en borrelen op familiebarbecues. Is dat niet wat te kneuterig naar jouw smaak?
    “Die kop is een beetje dik aangezet. Over grote drama’s zal je niet snel iets te horen krijgen, want niemand gaat de conflicten in de board room of aan de keukentafel delen. Maar tussen de regels hoor je wel de familie-ontboezemingen. De teleurstellingen. De spanningen onderling. Dat neemt niet weg dat er niets mis is met kneuterigheid. Ik ben van huis uit ook erg kneuterig, net zoals een groot deel van onze bevolking. Daarom moet de televisiewereld niet te veel in Amsterdam blijven hangen. Dat we bij de Opvolgers juist alle uithoeken van het land aan doen en herkenbare familietaferelen aandoen, zorgt dat niet alleen familiebedrijven maar ook veel kijkers zich in de geschetste situaties zullen herkennen. Ik kom zelf uit een Twents dorp en vind het heerlijk om het land in te gaan. Als ik vanuit Amsterdam buiten de ring A10 ben, merk ik meteen dat ik me meer ontspannen voel.”
  • Wat zou je in een eventuele tweede seizoen van De Opvolgers anders doen?
    “Ik zou me meer met de redactionele keuzes willen bemoeien en meer tijd vrij willen maken voor research. Niet omdat het programma nu slecht is, maar wel omdat het kritischer kan. En ook omdat ik over een relevant netwerk beschik, waar we uit kunnen putten. Nu heeft de redactie tien familiebedrijven uitgekozen, maar ik mis eigenlijk een groot bedrijf in de hoek van private equity of een family office. Ik zou graag een familiebedrijf zoals dat van Brenninkmeijer terugzien in het programma. Het is niet heel makkelijk een prikkelend tv-programma over familiebedrijven te produceren Aan de ene kant moet het medium televisie voor iedereen interessant zijn. Er moet een behoorlijke menselijk element in zitten, anders kijkt het gros van de doelgroep niet. Ik betrap me er weleens op dat ik me soms Harry Mens voel die een promotiefilmpje aan het maken is. Maar je blijft gebonden aan het medium. Mensen houden van positieve human interest-tv. Aan de andere kant willen vooral familiebedrijven die consumentenproducten aanbieden graag aan het programma deelnemen. Een grote vastgoedmagnaat die niet direct met consumenten te maken heeft, voelt niet snel de behoefte om het achterste van zijn of haar tong te laten zien op tv.”
  • Je bent van adel, wordt geprofileerd als grachtengordeljournalist en hebt in het Rotterdamse studentencorps gezeten. Hoe verhoudt dat zich tot je pizzaonderneming Pink Flamingo Pizza Amsterdam die je met je beste vriend had?
    “Het bewijst dat veel mensen een verkeerd beeld van me hebben. Ik ben geen yup uit Amsterdam, maar kom als provinciaaltje uit een klein dorpje en sta graag met mijn voeten in de modder. Een verwend menneke ben ik dan ook; hard werken voor mijn geld is het motto. Ik en Jaap [Reisema, red.] hadden samen twee pizzazaken. We waren vier jaar lang zeven dagen per week in de pizzeria’s bezig. Minimaal één avond per week stond ik ook zelf pizza’s te bakken.”

De Opvolgers volg je op NPO1 en via Fambizz.nl

De 5-delige serie De Opvolgers is geproduceerd door omroep WNL en iedere dinsdagavond te zien op NPO1 om 22:15 uur. Na iedere uitzending lees je op Fambizz.nl een recensie over de afgelopen aflevering.

Blijf op de hoogte met onze maandelijkse nieuwsbrief