René Breman, Chief Vision Officier (CVO) Breman Installatiegroep: Energiepositief voor mens én maatschappij
René Breman weet van jongs af aan wat een familiebedrijf inhoudt. In 2008 gaat hij na het afronden van zijn studie Technische Bedrijfskunde meteen aan de slag binnen de Breman Installatiegroep. Het familiebedrijf is één van de grootste installatiepartijen van Nederland en ontfermt zich over de gehele levenscyclus van de klimaatinstallatie, van plaatsing tot onderhoud, van revisie tot grootschalige vervanging. Ze zijn werkzaam in nieuwbouw en bestaande bouw, in woningen en utiliteitscomplexen. En dan is er ook nog een eigen installatiefabriek, een kenniscentrum, een academie en een innovatietak. Binnen de installatiesector en daarbuiten wil Breman een bepalende rol spelen om duurzaamheid én innovatie te vergroten.
Oer-Hollands familiebedrijf
“Ik ben begonnen met een traineeship om alle facetten van het bedrijf te ontdekken. Ik maakte kennis met uitvoering, calculatie en werkvoorbereiding. Mijn werkzaamheden waren tot 2016 vooral gericht op de interne organisatie. Daarna heb ik samen met mijn neef Bernardo Eenkhoorn meer verantwoordelijkheid opgepakt. Breman is nu niet meer een verzameling van verschillende mkb-bedrijven die elkaar aanvullen, maar echt één groep die elkaar versterkt.”
Duurzame karakter
“We zijn ons de laatste jaren bewust geworden van ons duurzame karakter, oftewel de impact die we hebben op de natuur en maatschappij. Een mooi project was de dagboekkamer van het Anne Frankhuis. De kamer wordt vanuit Zwolle op de juiste temperatuur en vochtigheid gehouden. Het was daarnaast een strategische keuze om in te zetten op renovatie, wat een uitdaging vormt in de energietransitie en vooral in de bestaande woningbouw. We zijn vooralsnog de grootste zelfstandige installateur in Nederland en voelen de verantwoordelijkheid voor de duurzame energietransitie in woningen.”
Breman DNA
“Mijn vader en zijn broers waren redelijk prominent aanwezig binnen het bedrijf en verdwenen vervolgens naar de achtergrond. In 2016 hebben we nagedacht over hoe we dat konden veranderen. We hebben met 450 medewerkers en onze aandeelhouders fysieke sessies georganiseerd: wat is nu onze visie en strategie? Wat zijn onze kernwaarden en kernkwaliteiten? Dat vormt nu het Breman DNA.”
Weegschaal
“Wanneer je als bedrijf alleen gefocust bent op het rendement, dan vergeet je de menselijke kant, het sociale aspect. Maar ben je te sociaal bezig, dan ben je geen bedrijf, want dan wordt er geen geld verdiend en heb je geen toekomst. Het is continu de balans zoeken tussen beide. Door de verschillende fasen door de jaren heen zie je dat je soms wat meer de nadruk moet leggen op de sociale kant of juist op de centen moet letten. Ik ben ervan overtuigd dat, als je die balans goed hebt, dat je dan op de lange termijn het meest gezonde bedrijf hebt.”
BREiNN
“Onze leveranciers willen we ook triggeren om over circulariteit na te denken. Daarom hebben we BREiNN (Breman Innovatie) opgericht. Het doel van BREiNN is om alle huishoudens in Nederland energiepositief te krijgen in 2030. Het richt zich meer op de sociale innovatiekant: hoe krijgen we ons bedrijf, maar óók de branche in beweging? Dat zit in de inspiratie naar concullega’s, maar ook opdrachtgevers om ze te inspireren dat er iets moet gebeuren.”
Menselijk kapitaal
“Wij runnen Breman samen met onze 1.600 medewerkers en geven hun zeggenschap, want zij hebben net zo goed een belang bij het bedrijf als de aandeelhouder. Het is wel belangrijk om het effectief en op de juiste manier te communiceren. We kunnen een goed voorstel hebben, maar hoe verduidelijk je het voor medewerkers voor wie het soms een ver-van-mijn-bed-show is? Voor de grotere thema’s maken we animaties om het breed uit te leggen. Het mooie is dat wij de intentie hebben om het met elkaar te doen. Vanaf de jaren zeventig hebben aandeelhouders de zeggenschap gedeeld met de medewerkers. Uiteraard, wanneer je een bedrijf zelf hebt opgebouwd, dan is het een grote stap om die zeggenschap weg te geven aan je medewerkers. Wij weten niet beter en hebben de kracht ervan gezien als je het samen met elkaar doet.”
René in het kort
1. Wie is jouw mentor geweest in jouw professionele leven?
Ik kan niet zeggen dat ik 1 mentor heb gehad. Ik heb uiteraard veel van mijn vader mogen leren. Maar daarnaast sta ik open voor iedereen van wie ik wat kan leren.
2. Wat is de belangrijkste les die je tijdens het runnen van je bedrijf hebt geleerd?
Dat in de woorden “Dienend Leiderschap” ook het woord leiderschap zit. Het gaat dus niet alleen om het dienen van onderaf, maar ook af en toe je visie uit spreken en wel het leiderschap pakken
3. Wat zijn jouw grootste struikelblokken?
Ik ben goed in het beginnen van dingen, maar het afmaken is mijn minder sterke kant. Het is dus de uitdaging het over te dragen aan anderen die dat veel beter kunnen.
4. Wie is jouw grootste inspiratiebron?
Ik heb een brede interesse en kan veel leren van anderen. Ik heb dus niet één bron, maar tap uit vele vaatjes.
5. Wat is jouw favoriete quote?
‘Stel niet uit tot morgen, wat je vandaag door iemand anders kunt laten doen’.