Retailers zetten massaal in op een multichannel strategie

Multichannel Strategie

De wijze waarop bedrijven hun dienstverlening inrichten verandert, al dan niet ‘geholpen’ door corona. Steeds meer lokale retailbedrijven, waarvan het overgrote deel familiebedrijf is, zetten in op een zogenoemde multichannel strategie. En als ze verstandig zijn, blijven ze dat doen in het post-coronatijdperk, aldus INretail. Online is simpelweg niet meer weg te denken.

Multichannel wil zeggen dat producten niet langer uitsluitend in een fysieke vestiging worden aangeboden, maar dat bedrijven die fysieke vestiging combineren met bijvoorbeeld een webshop. Online activiteiten gaan verder dan het onderhouden van een webshop. Ook kanalen op sociale media kunnen een channel zijn, in de multichannel strategie. Een goede multichannel-aanpak zal ook in het post-coronatijdperk van groot belang blijven voor retailers, zo stelde retailvereniging INretail onlangs op basis van onderzoek onder ruim 800 van haar leden. Nu de klanten terugkeren in de winkelstraten is het zaak om aandacht voor sociale media en online verkoop te houden.

Invloed multichannel op marketing

Uit onderzoek van INretail onder ruim 800 aangesloten ondernemers blijkt dat 56 procent van de retailers op dit moment een webshop heeft. Sociale media als Facebook en Instagram worden ingezet door respectievelijk 78 en 88 procent. De toegenomen aandacht voor multichannel heeft niet alleen impact op de wijze waarop diensten en producten worden aangeboden. Het heeft ook invloed op de marketing van een organisatie. Een goede linkbuilding strategie, een strategie voor het toevoegen van content en bijvoorbeeld een strategie om de interactie op te zoeken met de doelgroep van een bedrijf zijn cruciaal geworden.

Doelgroep vergroten met multichannel strategie

Een webshop neerzetten en inrichten zodat Google deze (goed) indexeert, is niet voldoende voor wie serieuze ambities heeft. Linkbuilding en het toevoegen van content aan een website helpen een ondernemer om beter online vindbaar te zijn. Dit is een eerste stap naar het bereiken van een grotere doelgroep. Met slechts één fysieke vestiging bereik je in de basis vaak alleen de lokale doelgroep. Door producten online aan te bieden, bereik je als ondernemer ook klanten uit andere delen van Nederland. “Het is tegenwoordig zelfs gebruikelijk om de focus hierbij niet alleen op Nederland, maar bijvoorbeeld ook op Duitsland en België te leggen”, zegt Jasper Gunsing van JG Webmarketing. “Met sociale kanalen kun je de zichtbaarheid van de organisatie verder verbeteren.”

Offline kanalen verdwijnen niet

Hoewel consumenten hun aankopen steeds vaker online doen en de webshop een belangrijker onderdeel is geworden van de multichannel strategie, zullen offline kanalen niet snel verdwijnen. Veel consumenten hechten waarde aan een fysiek bezoekje aan de winkel. Naarmate de online zichtbaarheid van een organisatie verbetert, zal het belang van een offline kanaal niettemin steeds minder groot zijn. Gunsing: “Uit onderzoeken is gebleken dat een consument gemiddeld zo’n zes tot zeven contactmomenten met een organisatie nodig heeft, voordat deze een product aanschaft. Hoe beter de zichtbaarheid van de organisatie is, des te eerder zal dat aantal ook gehaald worden.”

Multichannel beïnvloedt budgetallocatie

Voor organisaties is het belangrijk om bij het verdelen van de budgetten rekening te houden met de multichannel strategie en de impact van de verschillende kanalen binnen die strategie. Naarmate de omzet van een van de digitale kanalen groeit, groeien logischerwijs ook de budgetten voor online marketing. “Op deze manier krijgt zo’n digitaal kanaal een volgende impuls.”

Blijf op de hoogte met onze maandelijkse nieuwsbrief