Rikkoert Juweliers: alle specialismen in één webshop verenigd

Rikkoert Juweliers

Rikkoert Juweliers is in 1876 opgericht. “In die tijd gingen we op de fiets langs bij de klant, die dan ter plekke uit een collectie sieraden kon kiezen”, vertelt Herjan Rikkoert, e-commercemanager en zesde generatie binnen het familiebedrijf. Inmiddels is Rikkoert uitgegroeid tot een bedrijf met zeven speciaalzaken in Schoonhoven en een vestiging in Lekkerkerk. Ook hebben zij online hun weg gevonden. Al had dat nog wel wat voeten in de aarde.

De collecties van Rikkoert Juweliers breidden zich door de jaren heen steeds verder uit en de vraag van de klant werd steeds specifieker. De zeven winkels in Schoonhoven zijn daarom allemaal gespecialiseerd in een andere productgroep, van antiek zilver tot trendsieraden, trouwringen, horloges, klokken en barometers. De laatste winkel in het rijtje is gevestigd in een voormalige Joodse synagoge waar de juwelier ambachtelijke sieradencollecties aanbiedt.

De kracht van Rikkoert Juweliers ligt deels in hun brede en gespecialiseerde aanbod. Maar ook in het feit dat zij elk ambacht binnenshuis hebben. “In ons atelier werken zilver- en goudsmeden en uurwerkmakers. We kunnen vrijwel alle sieraden, horloges en voorwerpen van de klant repareren en speciale opdrachten vervaardigen. De specialist met wie de klant aan de tekentafel zit, zal uiteindelijk ook het sieraad maken. Dat is uniek voor een juwelier.” De afgelopen jaren is de juwelier druk bezig geweest om ook de online markt te veroveren. Dit doen zij in samenwerking met het online marketingbureau Pixelfarm.

Verzameling webshops

In 2009 lanceerde Rikkoert Juweliers de eerste webshop voor antiek zilver. “Uiteindelijk hebben we voor iedere productgroep een aparte webshop opgezet. Mede op advies van Pixelfarm hebben we besloten om deze na enkele jaren onder één noemer samen te voegen. Deze stap hebben we gecombineerd met de realisatie van een compleet nieuwe webshop”, vertelt Rikkoert.

Stephan de Graaf, eigenaar van Pixelfarm, legt de overweging voor een overkoepelende webshop uit: “De individuele webshops liepen op zich goed. Maar als je vanuit SEO-perspectief kijkt, kun je of in zeven aparte domeinen investeren, of je kunt in één overkoepelend domein investeren en daarbinnen een autoriteit worden. Dat levert uiteindelijk meer op.” “En”, vult Rikkoert aan, “op deze manier kunnen we de identiteit van Rikkoert Juweliers veel beter overbrengen dan toen we nog met de losse webshops werkten.”

Online strategie professionaliseren

Met het opstellen van een online strategie voor een partij waarvan het specialisme varieert van antieke sieraden tot klokken, begaf ook Pixelfarm zich op nieuw terrein. “Daarom begonnen wij met een data-analyse: welke zoektermen hebben het meeste volume? Voor welke productgroepen willen we extra content creëren. En hoe hoog ligt de conversie op dit moment? Op basis van deze gegevens hebben we een prognose opgesteld”, legt De Graaf uit.

Gewapend met deze data was Pixelfarm nu aan zet om de online marketing en advertising van Rikkoert Juweliers naar een hoger niveau te tillen. De Graaf: “Bij Rikkoert Juweliers deden ze in het begin vooral Search-campagnes, pure SEA. We zijn toen begonnen met het opzetten van online campagnes, waaronder Google Shopping-campagnes. Dit heeft direct tot omzetverhoging geleid. Daarnaast zijn we ook campagnes gaan maken voor specifieke gelegenheden zoals Black Friday, Kerst en Moederdag.” Na deze eerste campagnes was het opnieuw tijd om de data in te duiken, de resultaten te analyseren en nieuwe learnings in de volgende campagnes door te voeren. “Tegenwoordig hebben we een strakke campagneplanning. Ook zijn we nieuwe kanalen gaan integreren, waaronder Facebook en Instagram Shopping.”

Meer strategisch te werk

Omdat er in het begin sprake was van allemaal individuele webshops, had Pixelfarm voor elke shop een eigen strategie opgesteld. “Met de nieuwe webshop moest er een overkoepelende, fijnmazige strategie komen, op basis van de verschillende productgroepen. Daarom hebben we de producten toen onderverdeeld in twee categorieën: producten die een breed publiek aanspreken en een groep voor de meer specialistische producten. Een nichecategorie als antiek zilver leent zich bijvoorbeeld beter voor SEO dan voor advertising.”

Ook werd met de nieuwe webshop de kans aangegrepen om de offline verkopen beter te integreren. “We zijn gaan meten of de online campagnes ook impact hebben op de offline verkopen, door in de winkel te vragen hoe de klant in aanraking met Rikkoert was gekomen.” En aangezien ‘meten is weten’ een van de belangrijkste credo’s is binnen online marketing, verbeterde Pixelfarm de dataprofielen van de nieuwe webshop en optimaliseerde het de Google Analytics. “Pas als dit op orde is kun je zaken écht goed doormeten. Dan kun je sneller trends opsporen en vaststellen of een bepaalde aanpak wel of niet werkt. Eigenlijk moet dit bijna automatisch verlopen”, legt De Graaf uit.

Online is het nieuwe goud

Rikkoert ziet in zijn branche het inzetten van online marketing maar al te vaak fout gaan: “Als je het goed doet, is de online markt het nieuwe goud. Veel vakgenoten zien de online activiteiten echter als iets wat zij er makkelijk naast kunnen doen; zij investeren één keer en denken dat het dan vanzelf gaat lopen. Wij hebben echter een volledig team dat zich met online activiteiten bezighoudt. Zij creëren content, bemannen de klantenservice en blijven de website op technisch en creatief vlak doorontwikkelen. We beschouwen onze webshop echt als een aparte winkel.”

Online vindbaar en zichtbaar worden, is dus een doorlopend proces dat het nodige kan opleveren, mits je het goed aanpakt. “We hebben nu een extra verkoopkanaal waarmee we mensen van ver buiten Schoonhoven kunnen bereiken. Zij krijgen nu online een indruk van onze collectie en komen op basis daarvan vanuit het hele land onze kant op met een specifieke vraag of wens.” De Graaf vult aan: “En met een omzetstijging van 79,15 procent hebben we met de nieuwe strategie de online omzet van Rikkoert Juweliers binnen een jaar bijna verdubbeld. En de conversie rate blijft elk jaar stijgen.”

Blijf op de hoogte met onze maandelijkse nieuwsbrief