RvC oplossing bij terugkerende opvolgingsproblemen

Zwolle – Waar veel familiebedrijven wat terughoudend zijn tegenover een RvC of RvA, zijn er ook ondernemingen die wel een Raad hebben. Zij bevelen dit andere familiebedrijven zeker aan.

Door de gesloten cultuur van veel familiebedrijven staan zij vaak niet open voor bestuursorganen als een Raad van Commissarissen of een Raad van Advies. Dat zo’n Raad wel degelijk een bijdrage kan vormen voor familiebedrijven, bewijzen familiebedrijven die wel een RvC of een RvA hebben. In het onderzoek dat het lectoraat familiebedrijven van Hogeschool Windesheim onlangs presenteerde tijdens het symposium ‘Goed bestuur in MKB-familiebedrijven’, blijkt dat veel familiebedrijven die een RvC of een RvA hebben, dit ook aanbevelen aan andere familiebedrijven.

Adviesorgaan
De meest milde vorm van een bestuursorgaan is de Raad van Advies. Je houdt als ondernemer zelf de touwtjes in handen, maar wordt wel geattendeerd op bepaalde vraagstukken en problemen door de RvA. Hemmink BV, importeur van kwalitatief hoogwaardige producten in de elektrotechniek, tv-, data- en telecombranche, beschikt over een RvA. “Als je familiebedrijf kampt met terugkerende opvolgingsproblemen, kun je beter een RvC aanstellen”, aldus Martin Hemmink, directeur van Hemmink BV. “Bij een RvA is opvolging meer een no-go area, terwijl de voortzetting van het familiebedrijf bij een RvC een belangrijke rol speelt.”

Bindende besluitvorming
Met de keus voor een RvA kiest het familiebedrijf dus eigenlijk voor de meest simpele weg. Een stuk complexer gaat het er bij een RvC aan toe. Toch koos het bedrijf Weekamp Deuren voor een Raad van Commissarissen.  “Ik wil gebruik maken van bestuurlijke middelen die bijdragen aan de stabiliteit in de familie voor wat betreft ‘bedrijfszaken’”, zegt directeur Johan Weekamp. “Familieleden moeten niet zo maar over structuren in het bedrijf heen kunnen stappen. Er moet een formele en informele infrastructuur liggen waarbij wij ons goed voelen.” Eén van de voornaamste reden om een RvC aan te stellen is dat Johan Weekamp het bedrijf niet ziet als een familieonderneming: “Ik geloof niet zo zeer in een familiebedrijf, maar meer in ondernemende families.” Het bedrijf staat dan ook open om delen van het bedrijf extern te verkopen.

Blijf op de hoogte met onze maandelijkse nieuwsbrief