Safari Secrets: het geheim van superspecialist Frank Ranzijn
Frank Ranzijn weet álles over Afrika. En over wildlife- en natuurbehoud. En als hij daarover vertelt, dan wil je luisteren. Hij maakte van zijn passie zijn werk, waarmee hij zowel de natuur áls vele lokale familiebedrijven ondersteunt. “Ik wil mensen echt bewust maken van hoe ze reizen en wat ze doen. Ik ben een te grote wildlife-fanaat om niet mijn steentje bij te dragen.”
Tekst: Dennis Mensink
“Ik weet niet beter dan dat ik een fascinatie heb voor Afrika. Als jongetje van acht ging ik naar de bieb en kwam ik thuis met boeken over leeuwen, tijgers en katten. Geen idee waarom, maar ik vond dat gewoon mooi. En ik wist: als ik later groot ben, wil ik ze in het ‘echie’ zien.” Frank Ranzijn hield voet bij stuk. Toen hij volwassen was en een beetje geld had, ging hij voor het eerst naar Afrika. En na die eerste keer volgde nog een keer. En nog een keer. Toen iemand hem een vacature toonde bij een grote Nederlandse Afrika specialist trok hij de stoute schoenen aan en solliciteerde. “Ik beschikte over meer Afrika reiservaring dan de andere kandidaten. Ik kreeg de baan. Ik had een passie voor Afrika en ik kon mensen enthousiast maken. Ik verkocht de mooiste reizen aan mensen en deed dat met veel plezier.”
Beste Afrika specialist
Honderden werk- en privéreizen naar Afrika later, bevindt de wereld zich in een ongekende situatie. Het is najaar in 2020, er heerst een pandemie en de reiswereld ligt op zijn gat. Het bedrijf waar Ranzijn al 25 jaar werkt, Thika Travel, overleeft het niet. En daar begint zijn verhaal eigenlijk pas echt. Of misschien beter gezegd: daar begint zijn verhaal opnieuw.
Op 1 maart 2021 richt Ranzijn Safari Secrets op; de eerste reis verkocht hij vanwege Covid pas in 2022. “Het paste niet per se bij me, dat ondernemerschap. Ik werkte bij de beste Afrika specialist die er was in Nederland, op zeven minuten van mijn huis. Er was geen reden om daar weg te gaan, al heb ik in al die jaren wel gedacht; ik zou dit eigenlijk voor mezelf moeten doen.”
Succesvolle podcast
“Zo’n pandemie doet je ogen openen. Wat nu? Ik wilde snel weer aan het werk. Binnen een maand had ik een baan in een hele andere wereld. Ik verkocht zonne-installaties. Dat ging me goed af! Maar ik heb me wel afgevraagd: wat ga ik met mijn kennis en ervaring doen?” Eerst ontstond het idee van een podcast waarin hij zijn expertise kwijt kon. De podcast Mijn Afrika | Mijn Wildlife, waarin Ranzijn zijn luisteraars op informele wijze informeert en inspireert over de beste manier om een positieve impact achter te laten op safaribestemmingen, heeft nu al 15.000 unieke luisteraars.
Wildlife behoud
Inmiddels is de podcast een marketingtool voor Safari Secrets geworden. “Ik heb nooit over ondernemen in de reiswereld nagedacht, maar ben heel blij dat ik de stap heb gemaakt. Ik heb m’n vak altijd met liefde en passie uitgevoerd, maar nu ik alle beslissingen mag en moet nemen, vind ik dat nog leuker.” De doelstelling van het bedrijf? Natuur- en wildlife-behoud; de wereld een beetje mooier maken. “Zonder dat mensen naar Afrika gaan, is die natuur binnen honderd jaar echt helemaal weg”, zegt Ranzijn.
Familiebedrijven
Ranzijn werkt met name met familiebedrijven, ruim honderd in totaal. “Er zijn veel meer familie gerunde safari-bedrijven dan men denkt. Iedere lodge afzonderlijk is negen van de tien keer privaat eigendom, gerund door een familie.” Het feit dat mensen reizen, zorgt voor banen voor de families en lokale communities, want vrijwel alle safari-reizen worden sowieso gerund door mensen die aan de randen van die fragiele natuur leven. De nationale parken en natuurgebieden in Afrika leven van de entreegelden die toeristen betalen. Het inkomen dat de lokale bewoners genereert met het natuurbehoud, zorgt ervoor dat er minder stroperij plaatsvindt. Bovendien vindt er extra sociale controle plaats rondom de nationale parken. “De locals werken in safari-bedrijven en leren over hoe belangrijk het is dat de dieren blijven bestaan, waardoor de toeristen komen en zij dus een baan hebben.”
Schade door niet reizen
Zonder lokale communities geen conservation-travel. Maar andersom geldt het nadrukkelijk ook. De rijke westerse landen brengen niet alleen geld, maar ook slimme kennis en technologie naar de landen waar safari-reizen worden georganiseerd. “Men is zich er echt wel van bewust dat niet reizen meer schade toebrengt dan wel reizen, ondanks de carbon footprint die de vliegreis met zich meebrengt. Die vlucht kun je gelukkig compenseren tegenwoordig.”
Hij vervolgt: “Ik dien mijn klant ook op te voeden. Ik wil mensen echt bewust maken van hoe ze reizen en wat ze doen. Ik ben een te grote wildlife-fanaat om niet mijn steentje bij te dragen. Ik kies qua klanten bewust voor weinig mensen die veel geld binnenbrengen in plaats van heel veel mensen die weinig binnenbrengen, maar wel veel schade en druk op de natuurlijk veroorzaken. Ik probeer weg te blijven van overtoerisme én grote hotelketens en safari lodge-ketens. Overigens zijn er ook hele goede, veelal opgericht door filantropen.”
Tech-jongens
Echte budgetreizen biedt Ranzijn niet. “Ik heb wel een aanbod voor de kleinere klant. Ik bied reizen van drie sterren tot vijf sterren plus, zullen we maar zeggen. De meeste kennis heb ik van reizen aan de bovenkant van die range.” Reizen kosten doorgaans 4.000 euro tot meer dan 10.000 euro per persoon. “Maar als je wilt, kun je meer dan een ton stukslaan.”
Ranzijn is de enige reisontwerper binnen Safari Secrets. Zijn collega’s houden zich bezig met ondersteunende zaken zoals de website, social media en finance. Wie zijn de klanten? “Van oudsher zijn het de pensionado’s, tweeverdieners, en hoogopgeleiden. Het grootste deel is veertig plus. Ik trek wel steeds meer jongere mensen aan en verwelkom ook steeds meer ‘tech-jongens’. Iedereen is welkom. Hoe meer klanten, hoe meer natuurbehoud.”
Donaties natuurbehoud
Van iedere boeking bij Safari Secrets gaat er een klein deel naar African Parks, een van de grootste natuurbehoud-organisaties, ooit gestart in Nederland met geld van onder meer de Nederlandse zakenman Paul Fentener van Vlissingen. “Ik ben nu nog een hele kleine partij voor hen. Door groeiende omzet hoop ik een grotere donatie te kunnen doen.”
De Rob & Mel Walton Foundation (vermogen afkomstig van Walmart, red.) heeft twee jaar geleden nog honderd miljoen dollar gedoneerd, waarmee African Parks Network jarenlang zijn doelstellingen behaalt.
Passies
Ranzijn is behalve safari-fanaat ook gepassioneerd over de dance-industrie en het dance-uitgaansleven. Hij was DJ en ontwerpt nog altijd showprogramma’s voor amateurmuziek en dans-ensembles. Ooit dacht hij aan het openen van een bijzondere, trendy club in Amsterdam. Een wild idee, dat er nooit van is gekomen.
Inmiddels heeft Ranzijn wel een eigen bedrijf, al is de passie voor ondernemerschap nog pril. Heeft hij een voorbeeld? “Ali Niknam, de oprichter van bunq. Gewoon doen, zo gewoon mogelijk willen blijven en wel de beste willen zijn. Daar sta ik ook voor.”