Schijvens Corporate Fashion zet in op volledig circulaire kledingindustrie

Schijvens Corporate Fashion

“Onze voorvaderen hebben vooral de technische kant van onze kleding goed ontwikkeld. Hun vakmanschap, daar bouwen wij op voort”, zegt Shirley Schijvens, sinds 2005 samen met broer Hugo de vijfde generatie in het familiebedrijf ‘Schijvens Corporate Fashion’. “Een gerecycled product dat van ellende uit elkaar valt, daar heb je niks aan”, benadrukt ze vol passie in het verrassend ruime kantoor achter de kleine gevel van de oorspronkelijke Schijvens-fabriek in Hilvarenbeek. Hoe geeft Shirley vanuit de wortels van Schijvens Corporate Fashion invulling aan haar maatschappelijke opdracht als ondernemer in een familiebedrijf?


Ilse Ebbens en Lisa Koolhoven van ‘Zaken van betekenis’ helpen familiebedrijven betekenisvol te ondernemen vanuit hun gedachtegoed. Zij zetten hiervoor hun ‘Boommodel’ in. Voor deze interviewreeks spreken zij pioniers die hier al met succes invulling aan geven. Familiebedrijven die doen wat nodig is in een steeds veranderende wereld en zich daarbij laten inspireren door de voorgaande generaties . Zij kennen hun wortels en weten wat hun voorouders deden om maatschappelijk relevant te blijven. Op basis daarvan maken zij sociale, duurzame en holistische keuzes. Voor de toekomst van hun familiebedrijf én die van de wereld: www.zakenvanbetekenis.nl.


Wortels: vakmanschap en sociaal werkgeverschap

Het familiebedrijf is als een boom. Een vast en herkenbaar punt in de omgeving, met wortels en een zichtbaar deel boven de grond. De boom past zich aan onder invloed van externe factoren. Hij groeit meer in de breedte of de hoogte in, maakt een extra zijscheut, verlengt het wortelstelsel en kan door te groeien meer schadelijke stoffen uit de omgeving opnemen. Deze boom is eveneens de stamboom van de familie. Ook daarbij is er een onderscheid tussen wat je ziet – de huidige generatie – en de vorige generaties, die zich soms meer en soms minder op de achtergrond begeven. De wortels van de boom en van het familiebedrijf zijn bepalend voor de stevigheid.

“Ons bedrijf bestaat officieel sinds 1863, maar tot in 1600 zijn er kleermakers in de familie terug te vinden,” zegt Shirley Schrijvens trots naast een levensgrote foto van de opening van de nieuwe Hilvarenbeekse fabriek in 1946. Het eerste grote wapenfeit van Johannes Petrus Schijvens, de opa van Shirley, die plotseling overleed toen Shirleys vader nog maar zestien was. “Pa werd toen van het gymnasium gehaald om in het bedrijf te komen werken.”

Met een voortdurende ontwikkeling van het vakmanschap in het ontwerpen en produceren van bedrijfskleding, wist vader Tino Schijvens klanten als Edah, Torro en Kruidvat aan Schijvens te binden. Ineke Bruurs beaamt het sociale karakter van het bedrijf: zij kwam 45 jaar geleden in de fabriek werken, klom op tot cheffin en doet nu de kwaliteitscontroles. Werknemers konden in hoge mate hun eigen werktijden bepalen en als de nood aan de man was, kregen ze een lening.

Zichtbaarheid in het dorp

“Pa is ook zo’n sociale”, verklaart Shirley Schijvens deze omgang met het personeel, “maar het heeft ook met de zichtbaarheid in het dorp te maken. Als jij een kloterige werkgever bent, weet iedereen dat.” Toch bleek er ook een grens te zitten aan hoe sociaal je als werkgever kunt zijn. “Pa had allerlei shit met personeel dat over hem heen liep. Van 2010 tot 2011 plaatste de bank ons onder ‘bijzonder beheer’. Toen bleken we bijvoorbeeld een medewerker te hebben die vier auto’s op de zaak reed!”

Sinds Shirley op haar tweeëntwintigste de Hogere Hotelschool afrondde, draait ze mee in het bedrijf: “Ik vind verkopen, het verhaal vertellen, heel leuk. Toen het bedrijf door de bank werd doorgelicht, bedacht ik me wel dat ik niet alleen moest verkopen, maar ook moest nadenken. Het jaar erna maakten we gelijk winst.”

Stam: met innovaties en transparantie inspelen op sociale en duurzaamheidsvraagstukken

De stam laat in de jaarringen de wisselwerking met de omgeving zien

Het financieel gezond maken van het bedrijf, het afschalen van de productie in Hilvarenbeek en het verplaatsen daarvan naar Azië, gebeurde in een periode dat er steeds meer naar buiten kwam over klimaatverandering, en de vervuilende en onrechtvaardige aspecten van de kledingindustrie. “Samen met het personeel hebben we documentaires als ‘An Inconvenient Truth’ en ‘The True Cost’ zitten kijken”, vertelt Shirley over hoe deze nieuwe inzichten het familiebedrijf binnenkwamen. Na de olie-industrie is de textielproductie de meest vervuilende industrie ter wereld. Dan gaat het met name om het wegvloeien van verfstoffen en synthetische materialen in de bodem. Tegelijkertijd is de verwachting dat de vraag naar textiel zal blijven stijgen.

Eigen vervezeltechniek

Na het zien van genoemde documentaires dacht Shirley: “Lekker is dat, ben je elke dag met plezier kleding aan het maken! Moeten we misschien iets heel anders gaan doen?” Op zoek naar alternatieven sloot Schijvens zich aan bij ‘MADE-BY’. “Daar kwam uit dat we het best mechanisch konden gaan vervezelen voor recycling,” benoemt Shirley de innovatie waartoe zij besloten. “Als proef zijn we met hostelketen StayOkay begonnen. We haalden hun afgedragen kleding terug en maakten daar met onze vervezeltechniek nieuwe van.” Tot Shirleys eigen verrassing smaakte dit naar meer; voor StayOkay, maar ook voor andere klanten. “Terwijl ze voor het circulaire en het minimumloon in lageloonlanden toch twee keer vijf procent extra betalen.” Maar het werkt ook de andere kant op. “Klanten als McDonald’s en Albert Heijn hadden wij nooit binnengehaald als wij niet duurzaam en sociaal waren.”

Takken: de hele keten transformeren naar circulair en maatschappelijk verantwoord ondernemen

De takken tonen de (mogelijkheden voor) bedrijfsoverstijgende betekenisvolle groei.

“Het opzetten van een circulair systeem doe je niet alleen, maar samen met alle productiepartners”, onderstreept Shirley. Schijvens werkt met zo’n tien partners in China, Pakistan, UAE, Bangladesh, Marokko, Turkije en Portugal. Al deze productielocaties zijn opgenomen in het auditprogramma van ‘Fair Wear Foundation’. “Het familiegevoel dat we eerst alleen hier in Hilvarenbeek hadden, zit nu in de hele keten. Dat begint met de manager van een fabriek: kan die het familiegevoel overdragen? Zorgt hij goed voor zijn mensen? Deze fabrieken zijn vaak óók familiebedrijven.”

De cirkels in de wereld rond maken

“In 2013 bestond Schijvens 150 jaar”, vervolgt Shirley. “We hadden iedereen uitgenodigd, ook onze leveranciers uit het buitenland. Ze bleken elkaar als concurrent te zien! Ik heb ze toen verteld dat iedereen zijn eigen stukje van de taart heeft. De één is gespecialiseerd in overhemden, de ander in het maken van polo’s. Ons doel moet zijn om die taart als geheel groter te maken. Overigens hoef ik niet ten koste van iedereen te groeien.” Sindsdien is deze ‘supplier meeting’ een jaarlijks terugkerend evenement. De laatste keer waren hier ook de klanten van Schijvens bij aanwezig.

Voor kleinere hoeveelheden en om onvoorziene omstandigheden bij leveranciers op te vangen, heeft Schijvens ook een eigen fabriek in Turkije. Hun zelfontwikkelde machine voor het maken van nieuwe stof uit gerecyclede vezels, is onderdeel van een andere Turkse fabriek. “We moeten de cirkels in de wereld rond kunnen maken. De wetgeving moet daarop aangepast worden”, benadrukt Shirley als zij vertelt over de invoerrechten die zij nu moeten betalen over te recyclen kleding. “Ik heb dat ook aan de Koning voorgelegd toen hij hier in september 2020 op bezoek was”, besluit zij kordaat.

Het gehele verhaal van Schijvens Corporate Fashion?

Verder lezen over hoe Schijvens Corporate Fashion vanuit ‘de takken’ de sociale en duurzame impact van het bedrijf verder brengt? Klik hier voor het hele verhaal.

Idee en interview: Ilse Ebbens en Lisa Koolhoven, www.zakenvanbetekenis.nl

Tekst: Lisa Koolhoven

Blijf op de hoogte met onze maandelijkse nieuwsbrief