Slagharen: family first, in alles

 In Bestuur & Personeel, Homepage

Vraag een gemiddelde Nederlander wat het eerste is wat in hem of haar opkomt bij het woord ‘Slagharen’ en je weet een ding zeker: het woord ‘ponypark’ zal een paar keer vallen. Wat weinig mensen weten, is dat de pony’s er al jaren niet meer te vinden zijn. Laat staan dat men weet dat Slagharen lange tijd een familiebedrijf was. Sinds 2012 maakt het attractie- en vakantiepark onderdeel uit van een grotere familie: het Europese recreatiebedrijf Parques Reunidos. Maar het ‘familiegevoel’ van weleer waart nog altijd rond in Overijssel.

Wie Slagharen zegt, zegt eigenlijk familie. “Het zit echt in ons DNA”, vertelt Jo-Ann Venema, commercieel directeur van Slagharen. “En dan hebben we het niet alleen over ouders en kinderen, maar bijvoorbeeld ook over opa’s en oma’s, of zelfs collega’s”, verduidelijkt Venema.

“Sommige medewerkers werken al tientallen jaren bij Slagharen”, legt ze uit. “Neem bijvoorbeeld de technische dienst. Daar zitten teamleden die soms al 30 of 35 jaar bij ons zijn.” Dat kenmerkt het familiebedrijf heel duidelijk.

Het fundament voor het attractiepark, dat inmiddels jaarlijks meer dan een miljoen bezoekers over de vloer krijgt, werd gelegd in 1963. Op nagenoeg dezelfde plek in het dorp Slagharen bouwde Henk Bemboom een aantal vakantiehuisjes. Als onderdeel van de ervaring kregen bezoekers bij het huisje een Shetland pony en een wagentje. Een unieke formule was geboren.

Het was de basis van het succesvolle park dat Bemboom creëerde. Er volgden zwembaden en een reuzenrad en de Ripsaw Falls is slechts een van de vele tientallen attracties die het park inmiddels rijk is. Bemboom deed het park in de jaren negentig over aan zijn zoon en dochter, die het op hun beurt weer klaarmaakten voor een overname door het Spaanse Parques Reunidos in 2012.

Bezorgd

Juist op dat moment kwam de familiaire band die medewerkers hebben met het park bovendrijven. “Met name medewerkers die hier al tientallen jaren werken, waren bezorgd. Ze hadden het idee dat het familiegevoel onder een nieuwe eigenaar zou kunnen verdwijnen.”

Venema herinnert zich nog het voorbeeld van het hoofd van de technische dienst Ben Nijkamp, die recent afscheid heeft genomen van Slagharen na een dienstverband van 48 jaar. Hij had oprechte twijfels over of het gevoel wat er bij Slagharen heerste onder het bewind van de familie Bemboom, wel zou kunnen blijven bestaan met Parques Reunidos. “Zijn gevoel was dat het meer om de cijfers zou gaan draaien en dat alles resultaatgerichter zou worden”, zegt Venema.

Gelukkig kon Nijkamp al voor zijn afscheid zeggen dat zijn zorgen onterecht waren; het familiegevoel was ook onder Parques Reunidos gebleven.

Venema denkt dat dit te maken heeft met het feit dat het Spaanse moederbedrijf zich erg open en oprecht opstelt richting Slagharen. Er is daarbij veel aandacht voor het interpersoonlijke. “Ze brengen regelmatige bezoeken aan Slagharen en er zijn wekelijkse gesprekken. Soms via de telefoon, maar we bellen voornamelijk via Skype, wat natuurlijk nog persoonlijker is. Dat bevestigt het gevoel dat ze echt collega’s zijn.” Venema legt uit dat Parques Reunidos een persoonlijke benadering cruciaal vindt. “Het is de kracht van hospitality.”

Personeel maakt het verschil

Venema stelt dat er binnen Parques Reunidos zelfs ook een soort familiegevoel wordt nagestreefd. Zo heeft een Nederlandse delegatie recentelijk nog een bezoek gebracht aan het park in Berlijn dat sinds kort onderdeel is van het moederbedrijf, zodat ook de collega’s daar het gevoel hebben dat er gezocht wordt naar een nauwe onderlinge band.

Venema benadrukt het belang van goed en hecht personeel. “Dat maakt het verschil.”

Maar op het gebied van personeel doet zich tegelijkertijd ook een van de grootste uitdagingen van dit moment voor. “Wij hebben in het hoogseizoen ruim 600 collega’s in het team. Dat team bestaat natuurlijk uit vaste krachten, maar veelal seizoenwerkers. Met een werkloosheid die slechts rond de drie procent ligt, hebben wij moeite met het vinden van de juiste mensen.”

Contact maken met de collega’s

Het bedrijf focust zich de laatste jaren nadrukkelijker op de zakelijke markt onder het thema familie. Want, wat mensen volgens Slagharen weleens onderschatten, is dat samen plezier maken een hele positieve invloed heeft op de band op de werkvloer. “Die band met collega’s is heel belangrijk”, zegt Venema. “Je bent bijna meer op je werk, dan dat je thuis bent. We vinden dat we daar een positieve rol in kunnen spelen.”

Het bedrijf focust zich bij de investeringen bijvoorbeeld op attracties waarbij je niet alleen plezier kunt maken. “Samen genieten staat voorop.”

Ongeveer twee derde van de dertig attracties die het park rijk is, is om samen met iemand anders te beleven. Zo kunnen bezoekers natuurlijk samen in het reuzenrad. Wanneer gasten in het vakantiepark overnachten, hoopt Slagharen ze met een speciale familieprogrammering van de theatershows te bewegen om samen wat te ondernemen in plaats van dat ze in de logde op hun telefoon gaan turen. “We zeggen altijd: ‘Gasten kunnen samen 16 uur plezier maken in het park en 8 uur slapen’”, zegt Venema lachend.

‘Family-first’ succesvol

Of bedrijven nou komen met twintig man personeel of met twaalfduizend; niks is Slagharen te gek. Ze haalt het voorbeeld van Univé aan, dat besloot om een familiedag te organiseren voor leden en medewerkers.

Venema: “Daarbij staat voor ons ook voorop: we willen elkaar echt leren kennen. Welke leeftijd hebben de gasten, hoe kunnen we ze verrassen en wat moeten we gedaan hebben om ze samen een leuke dag bezorgd te hebben als ze het park verlaten?”

Om er maar zeker van te zijn dat die duizenden mensen ook echt een ‘thuisgevoel’ hebben op zo’n familiedag, formeert Slagharen vanaf moment één een event team. Elke betrokken afdeling is vertegenwoordigd in die projectgroep, zodat iedereen weet wat de doelen van zo’n speciale dag zijn.

Daarbij doet het park alles om te zorgen dat de gasten zich thuis voelen: het branden van het reuzenrad of het serveren van pannenkoeken in een attractie; niks is Slagharen te gek. En dat betaalt zich uit in waardering. “Vorig jaar kregen we een 9,7 als beoordeling van bezoekers die kwamen vanuit Univé.” Dit jaar komen de families van Univé opnieuw, waarschijnlijk weer met duizenden.

Wilt u als familiebedrijf kans maken op tickets voor een uitje naar Attractiepark Slagharen tijdens familiemaand september? Meld u aan voor de nieuwsbrief van Fambizz via deze site en mail ‘familiemaand Slagharen’ naar info@fambizz.nl en u hoort snel of u tot de gelukkigen behoort!

Recommended Posts