Snel schakelen in crisistijd: grijp je je kans of grijp je mis?

Schakelen In Crisistijd

Bij elke crisis wordt een wereldberoemde quote van Winston Churchill veelvuldig van stal gehaald. ‘Never let a good crisis go to waste…’ enfin, je kunt ‘m ongetwijfeld dromen. Vrij vertaald komt het er – wat Let’s Talk Family Business betreft – op neer dat je als ondernemer kansen never nooit moet laten liggen. Een blog over snel schakelen in crisistijd!

Nu we het toch over het land van sir Winston hebben: daar hebben ze zelfs te maken met twee crisissen (crises zo je wilt) tegelijkertijd. Ga er maar aan staan. Naast het bestrijden van de coronapandemie breken Britse ondernemers zich het hoofd over de kansen die Brexit hen enerzijds ontneemt, maar anderzijds ook kan bieden. There are two sides to every coin.

Kansen keren

Ondertussen keert in eigen land het openbare leven langzaam maar zeker terug. Mensen gaan weer voorzichtig terug naar kantoor. De verwachting is dat de werkpatronen nooit meer volledig teruggaan naar hoe ze vroeger waren. Voor degenen die dat kunnen, wordt een aantal dagen per week thuiswerken de nieuwe norm. Dat betekent dat forenzen minder reisbewegingen maken waardoor er wellicht minder geld uit wordt gegeven in en rond de business-districten van onze steden. Daar kunnen winkels en horecagelegenheden last van krijgen. Maar het biedt ook weer kansen in andere delen van ons land, waar gezinnen meer mogelijkheden hebben om een (groter) huis te kopen. Allemaal ontwikkelingen die het gevolg zijn van de coronacrisis en zowel een bedreiging als een kans vormen.

Plan B

De afgelopen maanden is de horeca veelvuldig aangehaald als een branche die onevenredig hard is geraakt door de coronacrisis. We zagen horecaondernemers die het hoofd amper boven water konden houden. Maar er zijn ook verhalen van ondernemers die, ondanks alle tegenspoed, razendsnel met een plan B op de proppen kwamen.

Neem Joris Bijdendijk, de jonge succesvolle chef-kok van restaurant RIJKS® in Amsterdam. Van de ene op de andere dag kon hij de deuren van zijn sterrenrestaurant sluiten. Maar Bijdendijk was toen al bezig met een nieuw concept. Nog voordat het kabinet de eerste coronamaatregelen wereldkundig maakte, had hij van collega’s uit China al begrepen dat het goed mis was. Bijdendijk besloot daarom als één van de eerste toprestaurants te beginnen met take-away-maaltijden. Een groot succes dat er zelfs toe leidde dat het concept blijft bestaan in de vorm van de zogenaamde ‘make-away-formule’. Op deze manier kunnen mensen tijdens speciale feestdagen zoals Kerstmis ook thuis genieten van een sterrendiner.

De reisbranche lag natuurlijk eveneens op z’n gat. Dat gold niet voor reisondernemer Chris Mulder, die samen met twee partners online platforms lanceerde met klinkende namen als OnlineBedrijfsuitjes.nl en SocialSpel.nl. Hiermee speelden deze ondernemers handig in op het fenomeen thuiswerken en de grote behoefte van mensen om toch samen iets te ondernemen.

Technologies Added

Toen tijdens het hoogtepunt van de coronacrisis landen massaal hun grenzen sloten, ondervonden veel Nederlandse bedrijven daar flink wat hinder van. De aanvoer van grondstoffen en materialen stokte en dat zorgde voor problemen in het productieproces.

Een mooi voorbeeld van hoe we dit anders kunnen (en misschien wel moeten) organiseren, is Technologies Added in Emmen. Deze fabriek, gevestigd in een oude Philips-locatie waar vroeger straatverlichting werd gemaakt, profileert zichzelf als smart factory. Een nieuwe generatie maakbedrijven heeft zich hier gevestigd en zij zien shared facilities (het delen van fabrieksfaciliteiten) als een goede manier om weer meer lokaal te produceren. Een innovatief en bijzonder initiatief waar, mede door de coronacrisis, veel aandacht voor was.

Snel herstel

Al deze voorbeelden laten zien dat je als ondernemer vooral creatief en innovatief moet blijven denken en altijd ‘aan’ moet staan als kansen zich voordoen. En juist familiebedrijven doen dat heel goed, zo bleek onlangs maar weer. Op 22 juni kopte het Financieel Dagblad nog ‘Familiebedrijven herstellen sneller na een crisis’. De krant schrijft dat familiebedrijven medewerkers minder snel ontslaan en ook in crisistijd zoveel mogelijk blijven investeren in innovaties. Op die manier kunnen familiebedrijven direct toeslaan als het economische tij keert.

Crisis of geen crisis: kansen zijn er altijd. Zie je in deze overgangsperiode ook kansen en wil je de koe bij de hoorns vatten? Dan helpen wij je daar graag bij. Neem contact met ons op, schrijf je in voor onze nieuwsbrief en/of neem deel aan de gesprekken in onze Facebook– en LinkedIn-groepen!

Blijf op de hoogte met onze maandelijkse nieuwsbrief