Start cursus voor ‘next gen’

“Uniek opleidingsprogramma voor specifieke doelgroep,” aldus Hogeschool Windesheim.

Kinderen van ondernemers uit familiebedrijven hebben een extra carrièreoptie die anderen niet hebben. Met de cursus Family Business Track, die in september van start gaat, biedt hogeschool Windesheim de volgende generatie een opleiding die draait om de bewuste keuze voor een toekomst binnen of buiten het familiebedrijf.

Voor veel jongeren is het niet langer vanzelfsprekend om het familiebedrijf over te nemen. Waarom zouden ze zich immers ‘beperken’ als er zoveel te kiezen valt? Daardoor bestaat de kans dat ze te weinig oog hebben voor de kansen die het familiebedrijf hun biedt. Ook zouden de beeldvorming, verwachtingen en emoties het gesprek over de opvolging binnen de familie kunnen belemmeren, zo stelt Windesheim. De hogeschool wil met de opleiding Family Business Track een oplossing bieden voor deze kwesties.

Er achter komen of het familiebedrijf echt iets voor je is
De Family Business Track focust zich op de persoonlijke zoektocht van de volgende generatie. Vragen die centraal staan, zijn onder meer: Zie ik mezelf (op termijn) het familiebedrijf leiden? Wat zijn mijn drijfveren en wat is mijn ambitie? Kan ik me voldoende ontplooien? En heb ik wel de juiste bagage om succesvol een rol in het familiebedrijf te gaan spelen?

Na de opleiding zouden de deelnemers een weloverwogen besluit kunnen nemen over de opvolging. “Het gaat er echt om dat ze er achter komen of het iets voor hen is”, geeft opleidingsmanager Mira Bloemen dan ook aan. “Ook willen we ze laten kennis maken met de diverse rollen die ze zouden kunnen spelen: overname is niet altijd de enige manier om aan het bedrijf verbonden te zijn. Ook behandelen we hoe je een eigen bedrijf kunt starten binnen het familiebedrijf.”

Opleiding met oog voor emotie
De deelnemers van de opleiding krijgen handvatten om het gesprek over hun carrière en een mogelijke bedrijfsopvolging binnen het gezin of de familie aan te gaan en leren rekening houden met de verschillende perspectieven. Hierdoor kan een eerlijk en open gesprek over carrièrekeuzes tussen ouders en de volgende generatie ontstaan. Modules die daarnaast aangeboden worden in de opleiding zijn onder meer Good Governance, Strategie en Leiderschap en Management. Bloemen stelt dat de opleiding dan ook een uniek programma kent: “Niet eerder is een dergelijk programma aangeboden voor deze specifieke doelgroep.”

Daarnaast bieden bekende ondernemers uit familiebedrijven de deelnemers een kijkje in hun keuken en delen ze ervaringen over issues in familiebedrijven. Ouders van andere familieleden worden dan ook tweemaal tijdens de cursus actief betrokken bij het programma. Niet alleen de volgende generatie, maar uiteindelijk het hele bedrijf profiteert van de opleiding. “Tegen families zeggen we: gun jezelf de investering. Niet alleen voor het geluk van je kinderen, maar ook voor het succes van je bedrijf.”

Blijf op de hoogte met onze maandelijkse nieuwsbrief