“Stimuleer ondernemerschap binnen het bedrijf”

Onlangs werd het bedrijf Priva door het Financieele Dagblad uitgeroepen tot een van de drie Nieuwe Kampioenen van het jaar 2015. Fambizz sprak CEO Meiny Prins.

Priva ontwikkelt al ruim vijftig jaar jaar duurzame oplossingen voor procesautomatisering en klimaatbeheersing. Het bedrijf opereert hiermee op het snijvlak van ICT, energie en klimaat. Denk bijvoorbeeld aan klimaatcomputers die zorgen dat telers in hun kassen met minder energie en water meer voedsel produceren, of aan gebouwbeheersystemen waarmee veel energie bespaard wordt. Als Nieuwe Kampioen maakt het bedrijf volgens het Financieele Dagblad een goede kans om uit te groeien tot echte multinational. Dit is te danken aan het innoverende karakter van het bedrijf, maar ook door het actief stimuleren van ondernemerschap onder de medewerkers. Fambizz vroeg Meiny Prins hoe dit in zijn werk gaat.

College tijdens de lunch
“We stimuleren ondernemerschap onder andere door lunch and learn-sessies aan te bieden,” vertelt Prins, “als medewerker teken je hiervoor in en vervolgens wordt er een lunchpakketje voor je klaar gemaakt, welke je opeet terwijl je bijvoorbeeld naar een college luistert van een Leidse professor, zoals de laatste editie.” De materie? De blue ocean strategy. “We hebben een professor gevraagd of hij bepaalde bedrijfsstrategieën komt uitleggen die ik interessant vind,” licht Prins toe. Als de colleges Engelstalig zijn, worden deze vervolgens ook op het intranet ‘Priva today’ gezet. “Dan hebben de internationale vestigingen er ook wat aan.” Internationaal is Priva namelijk actief in verschillende landen in West-Europa, maar ook in Canada, Mexico en China.

Innovation Challenge
Naast lunches waarin medewerkers kennis van externe bronnen krijgen overgedragen, zijn er ook middagen dat collega’s elkaar onderling van informatie voorzien. “De nieuwste technologische ontwikkelingen bijvoorbeeld,” vertelt Prins. “Deze worden tijdens de seminars op een toegankelijke manier inzichtelijk gemaakt voor alle geïnteresseerde medewerkers.” En ook grotere acute vraagstukken worden vaak intern opgelost tijdens Innovation Challenges. “Er wordt dan een global team samengesteld met vaak jonge collega’s die we in dienst hebben. Zij buigen zich vervolgens over deze problemen en komen dan met creatieve oplossingen,” ondervindt Prins. “In Azië hadden we moeite om de service vanuit ons bedrijf goed op poten te zetten door het ontbreken van een goede technische partner. Tijdens zo’n Innovation Challenge hebben we medewerkers uit Nederland, Canada, Mexico en China om mogelijke oplossingen gevraagd. Daar komen erg verrassende dingen uit die we alleen maar even hoeven te tweaken om ze toepasbaar te maken.”

Prins ziet het als een uitdaging om dit soort initiatieven draaiende te houden, zelfs als multinational. De ervaring leert dat dit lastig kan zijn voor internationaal actieve ondernemingen. “Maar als we iets nodig hebben om te groeien, is dat ondernemerschap binnen het bedrijf.”

Blijf op de hoogte met onze maandelijkse nieuwsbrief