Superjachten Volvo Ocean Race afkomstig van Nederlands familiebedrijf

De Volvo Ocean Race is een fenomeen, maar weinig mensen kennen de drijvende kracht achter de prestigieus wedstrijd. Alle superjachten in de race worden gebouwd onder verantwoordelijkheid van een Nederlands familiebedrijf. Vitters Shipyard uit Zwartsluis is verantwoordelijk voor de bouw van de zeven zeiljachten. Met het hele project is bijna £ 32 miljoen gemoeid.

De werf is gelegen aan het Meppeler Diep en wordt geleid door Jan Vitters en Louis Hamming die elk voor 50 procent aandeelhouder zijn. Het bedrijf heeft 80 medewerkers in vaste dienst en huurt, afhankelijk van de werkdruk, nog eens 80 tot 120 flexwerkers in.

Een flinke klus
Het bedrijf moest in krap veertien maanden zeven identieke jachten opleveren. Voorwaarde van Volvo was deze keer dat er duurzame wedstrijdboten moesten worden gebouwd, zodat ze bij een volgende race in 2017 weer inzetbaar zijn. Vitters nam zelf bijna 200 onderdelen voor zijn rekening. De rest van de onderdelen werden verdeeld onder enkele buitenlandse werven, waarna deze bij Vitters op het werf in Green Marine in Southampton in elkaar werd gezet.

Andere projecten
De werf bouwt gemiddeld twee superjachten per jaar, met een prijs van € 15 miljoen tot € 100 miljoen. De opdrachtgevers zijn rijke particulieren uit de hele wereld, waaronder veel Amerikanen, Zwitsers en Duitsers. Ondanks een sterk wisselende orderinstroom is de onderneming financieel gezond.

Nederlands karakter
Naast dat de schepen door een Nederlands bedrijf wordt gebouwd, wordt er ook met een Nederlands team gevaren, namelijk Team Brunel. Onder leiding van schipper Bouwe Bekking, die al zes Volvo Ocean Race-deelnames op zijn naam heeft, zijn er acht zeilers en één onboard reporter (OBR) de grootste en meest veeleisende zeilrace ter wereld aan het varen.

Blijf op de hoogte met onze maandelijkse nieuwsbrief