Talkshow voor familiebedrijven; over opvolging en continuïteit

Talkshow voor familiebedrijven Let's Talk Family Business

We weten allemaal: je hebt bedrijven en je hebt familiebedrijven. Rondom een familiebedrijf hangt altijd een zweem van magie. Het feit dat je deel uitmaakt van een familiebedrijf is iets dat nooit onvermeld blijft. Maar hoe zorg je er nou voor dat de magie van een familiebedrijf ook na een generatiewissel blijft sprankelen? Een bijdrage van Fambizz-partner Let’s Talk Family Business, in aanloop naar de talkshow voor familiebedrijven ‘Opvolging: continuïteit voor alle generaties‘.

Vaak stelt men de cyclus van familiebedrijven op de volgende manier voor. De eerste generatie stampt een bedrijf uit de grond en de tweede generatie bouwt dit uit tot een succesvolle onderneming. Vanaf de derde generatie wordt het spannend. Cijfers laten zien dat veel familiebedrijven het niet eens redden tot die derde generatie.

Diep respect dus voor familiebedrijven die al meer dan drie generaties aan de weg timmeren. Wat doen deze bedrijven nu precies zo goed? Hoe zorgen zij voor een succesvolle generatiewissel? En welke lessen vallen hieruit te trekken? Kortom: wat is het geheim van die lange adem?

Om daar een antwoord op te geven, organiseren wij op 11 april een talkshow met als thema ‘Opvolging: continuïteit voor alle generaties’. In deze talkshow komen drie bijzondere gasten aan het woord die allemaal verbonden zijn aan familiebedrijven met een lange historie.

  • Frits Aarts, directievoorzitter van Compaxo Group, een familiebedrijf dat vleeswaren en aanverwante vleesproducten produceert.
  • Claudia Silvie van den Pol, DGA van Apollo Group, een ontwikkelaar en producent van interne transportsystemen.
  • Martin Lurvink, DGA van borstelfabriek Luva. Dit familiebedrijf vervaardigt al sinds 1850 allerlei soorten borstels, bezems, handstoffers en zaalvegers.

Compaxo Group

Vorig jaar vierde Compaxo Group het 125-jarige bestaan. Wat in 1896 begon als een traditionele spekslagerij in het centrum van Gouda is in de jaren die daarop volgden uitgegroeid tot een modern bedrijf. Compaxo Group richt zich op verpakte vleesproducten, maar tegenwoordig óók op vegetarische en veganistische alternatieven. Compaxo telt ongeveer vijfhonderd medewerkers en levert aan bedrijven in Europa, Azië en Latijns-Amerika.

Sinds 2018 maakt Frits Aarts deel uit van de Compaxo Group als directievoorzitter. Als relatieve buitenstaander begeleidde hij in 2019 de overgang van het bedrijf van de vierde naar de vijfde generatie. De oudere generatie, bestaande uit zes familieleden, maakte toen ruimte voor vijf leden van de nieuwe generatie Van der Post, de familie achter Compaxo Group. Frits vertelt tijdens de talkshow over hoe dit proces binnen Compaxo is aangevlogen en welke valkuilen ze onderweg tegenkwamen.

Apollo Group

De Apollo Group in Coevorden is één van de oudste familiebedrijven van Nederland en ontwikkelt en produceert interne transportsystemen die over de hele wereld worden verkocht. De geschiedenis van dit trotse familiebedrijf gaat terug tot 1847, toen de eerste generatie Van der Pol een smederij opende met de naam Apollo. Nu, 175 jaar later, is het bedrijf in handen van de zesde generatie Van der Pol.

Sinds 2016 staat Claudia van der Pol aan het roer van de Apollo Groep en geeft ze leiding aan ongeveer tweehonderd werknemers. Hoewel Claudia de jongste is van een gezin met drie kinderen, hadden haar oudere zus en broer niet de ambitie om de zaak over te nemen. Claudia wist al op jonge leeftijd dat dat ze ooit graag het familiebedrijf wilde leiden. Dat is uiteindelijk gelukt, maar Claudia kreeg het niet op een presenteerblaadje aangeboden. Tijdens de talkshow vertelt Claudia hoe ze heeft moeten bewijzen dat ze de kwaliteiten heeft om zo’n groot bedrijf te runnen.

Borstelfabriek Luva

Vanuit het stadje Aalten in de Achterhoek houdt de familie Lurvink zich al sinds het begin van de negentiende eeuw bezig met de productie van allerlei soorten borstels. Hoewel de precieze startdatum niet helemaal vaststaat, is het aannemelijk dat het familiebedrijf al zeker tweehonderd jaar bestaat.

Als zesde generatie nam Martin Lurvink in 2009 de leiding van Luva Borstelfabriek op zich. Door het onverwachte overlijden van zijn vader, moest Martin het bedrijf eerder overnemen dan gepland. Er werken ongeveer twintig medewerkers. Het bedrijf produceert borstels voor zowel de particuliere als zakelijke markt en heeft klanten over de gehele wereld. Tijdens de talkshow neemt Martin ons mee in het verhaal van het familiebedrijf. Hij vertelt onder meer over de problemen die hij heeft moeten overwinnen toen hij het familiebedrijf vrij plotseling moest overnemen van zijn vader.

Meld je aan en praat mee!

Deze drie totaal verschillende familiebedrijven, met elk hun eigen geschiedenis, geven je tijdens deze talkshow voor familiebedrijven een uniek kijkje achter de schermen. Hoe deze familiebedrijven door de jaren heen zijn omgegaan met voorspoed en met tegenslagen. En hoe er binnen deze bedrijven wordt omgegaan met opvolging.

Ben je nieuwsgierig geworden naar de verhalen van deze bedrijven? En wil je zelf ook graag meepraten over het onderwerp ‘Opvolging: continuïteit voor alle generaties’? Meld je dan hier aan voor de talkshow op 11 april in Houten. We zien je graag daar!

Blijf op de hoogte met onze maandelijkse nieuwsbrief