Tips voor effectief Credit Management

Bij veel familiebedrijven schuift in de drukte van alledag een onderwerp als Credit Management snel op de achtergrond. Zonde, volgens Raimond Honig, credit management expert en auteur van diverse boeken op dit vakgebied. Onzorgvuldig managen van financiën kan namelijk veel geld kosten. Honig geeft drie tips om door middel van kleine en goedkope aanpassingen je credit management aan te passen.

Optimaliseer het proces
“Een mooi financieel plaatje begint bij het scheppen van randvoorwaarden om je credit management te organiseren. Door het proces te optimaliseren en korter te maken kunnen bedrijven veel tijd en dus geld besparen. Dit is te realiseren door betere afspraken tussen de mensen die bezig zijn met credit management, maar ook door een goede liquiditeitsplanning. Op voorhand kan een planning voor het hele jaar worden gemaakt met de globale financiële geldstroom. In mei gaan er bijvoorbeeld extra uitgaven uit door uitbetaling van vakantiegeld en in de rustige perioden komt er minder  cash binnen. Houd hier rekening mee.”

Maak het makkelijker
“Het is nooit leuk om achter je geld aan te moeten zitten, helemaal niet als het om goede relaties gaat. Maar met de juiste tools  wordt het wel makkelijker. Een softwaresysteem biedt ondersteuning in het operationele gedeelte van Credit Management. Vooral in grotere familiebedrijven waar verschillende personen met debiteurenbeheer bezig zijn, loont het om een goed softwaresysteem aan te schaffen. Zo’n systeem houdt automatisch bij welke rekeningen betaald zijn en naar wie je nog een herinnering moet versturen. Dat scheelt een hoop administratie, zodat iedereen sneller bezig kan met werk dat wel leuk is.”

Bespreek de wederkerigheid
“Een overeenkomst tussen twee partijen brengt van twee kanten verplichtingen met zich mee. Dat wil zeggen dat bedrijven een goede dienst moeten leveren, maar dat de afnemer zich ook aan de afspraken houdt. Wees duidelijk over deze wederkerigheid, spreek een betalingstermijn af en wijs de klant op afspraken en algemene voorwaarden. Om de financiële risico’s te beperken, is het zaak klanten te verleiden om op tijd te betalen. Om dit voor elkaar te krijgen is het verstandig om verschillende betalingsmogelijkheden te bieden. Je kunt het ook makkelijker maken door je in de klant te verplaatsen, en bijvoorbeeld twee aparte facturen te sturen naar de juiste afdelingen in plaats van één verzamelfactuur.”

 

Blijf op de hoogte met onze maandelijkse nieuwsbrief