TKH neemt opnieuw bedrijf over

 In Innovatie

Het Nederlandse familiebedrijf TKH nam in de afgelopen tien jaar vijftig bedrijven over. De meest recente is een onderneming uit Oostenrijk.

De voormalige Twentsche Kabelfabriek, nu bekend als TKH, laat met deze overname zien dat het bedrijf nog niet uitgegroeid is. Sinds de oprichting in 1930 door Jan van de Lof heeft het bedrijf meerdere crises overleefd. In 2013 werd een recordomzet behaald van 1,2 miljard. ‘’Het leiden van een grote onderneming is vergelijkbaar met het koersen in een race-auto op een Grand Prix. Oppassen dat je niet te snel wilt, want dan vlieg je uit de bock. Maar je moet wel lef hebben en scherp de bocht aansnijden.’’ Aldus de huidige directeur Alexander van de Lof tegenover de Telegraaf.

Crisissen
In 1982 werd TKH net als het gehele land getroffen door de economische crisis. Dankzij deze crisis was er nog nauwelijks vraag naar telecomkabels. Het produceren van deze kabels was het een waar de toenmalige Twentsche Kabelfabriek zich in had gespecialiseerd. Twee jaar na het begin van de crisis werd VMI overgenomen, een bedrijf dat technologie leverde aan autobandenfabrikanten. Dankzij deze overname wist TKH het tij weer te keren. Toen de internetzeepbel knapte voelde TKH daar ook de gevolgen van. Binnen een halfjaar verloor het bedrijf 40 procent van de omzet dankzij een teruglopende vraag naar telecommunicatiekabels.

Ondernemend
De ondernemersgeest van Alexander van de Lof wordt door velen geprezen. In 2009 zorgde hij er mede voor dat het marktaandeel binnen de autobandenindustrie groeide van 40 naar 70 procent. Deze stijging werd veroorzaakt door de verdubbeling van het aantal medewerkers op de R&D-afdelingen. Ook in China doet het bedrijf goede zaken. ‘’De Chinezen slaan een stap over. In plaats van te investeren in kopernetwerken, gaan ze direct voor glasvezel. We blijjven dus ook op de kabels, onze roots inzetten” aldus van der Lof.

Recent Posts