Traditionele merken worden voorbijgefietst

Wereldfietsdag De Rendtmeesters family office

Op 3 juni is het Wereldfietsdag. Dus wat kunnen we dan beter plaatsen dan een artikel over de fietsbranche? Daar gebeurt immers van alles. Family office De Rendtmeesters zet in dit blog op een rij welke verschuivingen er de afgelopen jaren hebben plaatsgevonden in fietsland.

Familiebedrijven en andere private bedrijven rukken op

Jarenlang leek het een vaststaand feit dat Gazelle, onderdeel van Pon Holdings, Batavus en Sparta, allebei onderdeel van Accell Group, de fietsmarkt in Nederland stevig domineerden. Maar inmiddels ziet de markt er heel anders uit. Verschillende nieuwkomers hebben in sneltreinvaart hun stempel gedrukt. Wie zijn dat en hoe hebben ze dat gedaan? Een tipje van de sluier lichten we vast op: grote, beursgenoteerde bedrijven leggen het steeds vaker af tegen familiebedrijven en andere private bedrijven.

Zijn zij de oorzaak van de stijgende lijn in de fietsbranche? Of profiteren zij alleen van de goede tijden? Hoe dan ook, de cijfers over de markt spreken voor zich.

De Nederlandse fietsverkoopcijfers over 2020

  • In 2020 verkocht de totale fietsbranche bijna 1,1 miljoen nieuwe fietsen. Sinds 2011 zijn er niet zo veel fietsen in een jaar verkocht. De helft van de verkochte fietsen had elektrische ondersteuning, terwijl dat in 2019 nog 42% was. Er werden maar liefst 547.000 elektrische fietsen verkocht in 2020, 30% meer dan een jaar eerder.
  • Gemiddeld steeg de aankoopprijs van een fiets tussen 2015 en 2020 van € 914 naar € 1.499, wat een stijging van maar liefst 64% betekent.
  • De omzet uit fietsverkopen was 1,65 miljard in 2020, wat een groei van meer dan 30% inhoudt. Dit bedrag is een verdubbeling ten opzichte van de omzet in 2010.
  • Er rijden op 1 juli 2020 ruim 21.000 speed pedelecs op de Nederlandse wegen, het dubbele van het aantal op 1 juli 2017.
  • Naar schatting zijn er nu 22,9 miljoen fietsen in Nederland, waarvan 2,4 miljoen e-bikes. Gemiddeld bezit een huishouden 2,9 fietsen.

Trendy familiefietsbedrijf: Kruitbosch

In plaats van de grote merken van weleer zien we steeds meer een overname van de markt door private bedrijven. Denk daarbij aan het familiebedrijf Kruitbosch uit Zwolle, met hun merken Cortina Dutch Fashion Bikes en Alpina kinderfietsen. Inmiddels heeft het bedrijf een omzet van ruim 100 miljoen euro. Kruitbosch is als familiebedrijf in drie generaties gegroeid naar circa 240 medewerkers en heeft een belangrijke positie verworven als groothandel. Het Zwolse bedrijf bestaat 66 jaar.

Algemeen directeur Chris Kruitbosch zei tegen de Stentor over het succes van zijn bedrijf: “De fietsenmarkt was heel saai, doordat de fiets altijd is gezien als een technisch product. Wij zijn het gaan benaderen als een modeartikel, geen vervoersproduct maar een lifestyle-product. We hebben de samenwerking gezocht met modeontwerpers en met het kledingmerk Lief. Sindsdien zijn we continu bezig met trends, net als in de mode. Waarbij kwaliteit uiteraard wel een basisvoorwaarde is.”

E-bike-servicepioniers: Stella

In een interview met Innovation Origins verwoordde Van Renslaar de unique selling points die verantwoordelijk zijn voor het succes van Stella als volgt: “Wij geven service aan huis. We komen bij de mensen thuis voorrijden. Dat doen andere fietsenmakers niet. Wij geven vijf jaar garantie en leveren fietsen binnen vijf dagen. Dat vinden de mensen uniek. Uiteindelijk zijn we allemaal Nederlanders. Als onze e-bike 600 of 700 euro goedkoper blijkt te zijn dan die van andere merken, kiezen de meeste mensen toch voor ons. Dat leidde ertoe dat we een enorme groei hebben doorgemaakt.”

Nieuwe generatie e-bikes: VanMoof

De Apple of Tesla van de fietsbranche, zo zou je VanMoof wel kunnen noemen. Het fietstechbedrijf is in 2009 opgericht door Taco en Ties Carlier, twee Nederlandse broers met een visie voor de perfecte stadsfiets. Tien jaar later fietst een wereldwijde community van meer dan 120.000 fietsers op hun hightech e-bikes. De brand stores van VanMoof zijn te vinden in Amsterdam, Berlijn, Londen, New York, Parijs, San Francisco, Seattle, Taipei en Tokio, maar online worden hun fietsen overal ter wereld verkocht.

VanMoof opereert als een volledig geïntegreerd end-to-end bedrijf en doet alles in huis, van ontwerp tot productie, van verkoop tot onderhoud – met één missie: om de next billion on bikes te krijgen. VanMoof is een belangrijke speler in de wereldwijd massale overstap naar de e-bike en ligt op koers om mobiliteit in de stad voorgoed te herdefiniëren.

Op allerlei manieren is VanMoof anders dan de oudere merken. Een vernieuwde motor en automatisch elektrisch schakelen zijn mooie ontwikkelingen, maar hun geïntegreerde anti-diefstaltechnologie heeft ze pas écht op de kaart gezet bij een jongere doelgroep. Daarbij horen namelijk ook de 25 Bike Hunters die er namens het merk op uit worden gestuurd om gestolen VanMoof-fietsen terug te halen, binnen twee weken na de diefstal. Wat officieel niet mag, want het is volgens de wet verboden om voor eigen rechter te spelen. Maar het toont wel aan dat we hier te maken hebben met een nieuwe generatie in fietsland.

Alles draait om marketing, techniek, duurzaamheid en design

Wat we bij al deze drie voorbeeldbedrijven terugzien, is dat zij zich goed hebben verdiept in wat hun doelgroep wil. De ene klant wil graag een hightech e-bike, de ander is weer gevoelig voor een stoer design, terwijl een derde zich aangesproken voelt door bijzondere vormen van marketing. Daar komt natuurlijk nog bij dat ook duurzaamheid tegenwoordig vaak een reden is om voor een fiets of e-bike te kiezen dan voor een auto, motor of scooter die op fossiele brandstof rijdt.

Op al deze punten zijn de drie relatieve nieuwkomers bezig om de oudgedienden voorbij te fietsen. Met een droom, innovatie, een goed product én doorzettingsvermogen kun je als familiebedrijf of startup dus heel goed marktaandeel van grote bedrijven afsnoepen. Zouden de bekende merken, zoals Gazelle, Batavus en Sparta nog terug weten te slaan? We wachten geduldig af. Geniet van Wereldfietsdag!

Over De Rendtmeesters

De Rendtmeesters is als multi family office gespecialiseerd in de begeleiding van vermogende families en familiebedrijven. Overdracht van vermogen en familieondernemingen naar de volgende generatie zijn terugkerende thema’s in de praktijk.  De Rendtmeesters assisteert bij het verantwoord omgaan met bezit, om zo voor meerdere generaties doelen te realiseren en de continuïteit te borgen. De ‘dt’ staat voor Discreet en Toegewijd.

Gerelateerde berichten
Blijf op de hoogte met onze maandelijkse nieuwsbrief