Traditionele waarden lonen familiebedrijven

Amsterdam – Ondanks de economische crisis boekte het merendeel van de familiebedrijven in Nederland de afgelopen vijf jaar winst. Klantloyaliteit en een langetermijnvisie zijn de belangrijkste succesfactoren.

De meeste familiebedrijven verkiezen nog altijd klantloyaliteit boven winstmaximalisatie. Mede hierdoor was het grootste gedeelte van de Nederlandse familiebedrijven winstgevend tijdens de crisis van de afgelopen vijf jaar. Dit blijkt uit het onderzoek ‘Strategie en kansen in het familiebedrijf’ van het ING Economisch Bureau in samenwerking met MKB Nederland, FBNed en Ernst & Young dat vandaag op de Familiebedrijvendag is overhandigd  aan Henk Kamp, minister van Economische Zaken.

Traditie loont
Een sterke focus op klantloyaliteit en langetermijnstrategie zorgden er de afgelopen vijf jaar voor dat veel familiebedrijven ondanks de crisis winst maakten. Nieuwe generaties in familiebedrijven behouden deze traditionele waarden. Andere succesvolle factoren van familiebedrijven zijn een sterke financiële basis en flexibiliteit. Negen op de tien familiebedrijven investeren de winst die zij maken weer gedeeltelijk of geheel in het bedrijf. Deze investeringen worden met name gebruikt voor uitbreiding en nieuwe technologieën.

Uit het onderzoek blijkt tevens dat 33 procent van de familiebedrijven andere ondernemingen overnemen. Dit is opvallend, maar blijkbaar hebben veel familiebedrijven door hun traditionele waarden genoeg financiële middelen voor het doen van een overname.

Personeel minder belangrijk
Om succesvol te blijven tijdens economisch zware tijden voelen steeds meer familiebedrijven zich genoodzaakt op werknemers te ontslaan. Waar klantloyaliteit wel nog steeds van groot belang is voor familiebedrijven, worden loyaliteit naar leveranciers en personeel steeds minder belangrijk.

 

Blijf op de hoogte met onze maandelijkse nieuwsbrief