WieZetJijOpEen.nu: twaalf ‘B Corps’ roepen op tot goed werkgeverschap

Wiezetjijopeen.nu

B Lab, de organisatie achter B Corp, heeft zich aangemeld bij het open platform WieZetJijOpEen.nu. Net als maar liefst twaalf B Corp-gecertificeerde bedrijven. Daarmee zijn de ‘B Corps’ flink vertegenwoordigd op het platform waarop bedrijven gezamenlijk oproepen tot goed werkgeverschap. Onder andere Auping en WeTransfer hebben zich als B Corp aangesloten.

“Het is geen toeval dat twaalf B Corp-gecertificeerde bedrijven zijn aangesloten bij WieZetJijOpEen.nu.” Aan het woord: Hubertine Roessingh, Executive Director B Lab Benelux. “Organisaties die het B Corp-keurmerk dragen, zijn bedrijven bij wie verantwoord ondernemerschap in het DNA zit.” Bedrijven die in aanmerking willen komen voor een B Corp-certificering doorlopen een strenge audit. Hierbij kijkt men niet alleen naar de ecologische, maar vooral ook naar de sociale prestaties. Roessingh: “Een belangrijke vraag die een grote rol speelt in de audit is: ‘Hoe gaat een bedrijf om met haar werknemers?’ Daarnaast wordt een organisatie beoordeeld op transparantie en verantwoordelijkheid. Thema’s die in deze onzekere tijden een belangrijke rol spelen en waar WieZetJijOpEen.nu aandacht voor vraagt.”

WeTransfer

Twee bekende bedrijven, die de afgelopen maand officieel B Corp zijn geworden, hebben zich ook aangesloten bij WieZetJijOpEen.nu. Het gaat om het Nederlandse techbedrijf WeTransfer en beddenfabrikant Auping. “Solidariteit maakt vanaf het begin deel uit van de WeTransfer-ethos. We zijn dan ook blij dat we vorige maand onze B Corp-status hebben verkregen en ons deze maand aansluiten bij WieZetJijOpEen”, zegt Gwen Burbidge Head of HR bij WeTransfer.

“We zorgen ervoor dat we als bedrijf een platform blijven dat een eerlijke, inclusieve en duurzame samenleving ondersteunt. Vorig jaar hebben we bijvoorbeeld geholpen om 35 miljoen dollar aan medische schulden af te schaffen voor inwoners met een laag inkomen in de buurt van ons kantoor in Los Angeles. Ook voor onze eigen medewerkers hanteren we het People First-principe. Toen corona zijn intrede deed, hebben een aantal managers een handboek met richtlijnen opgesteld. Dit gebruiken we om onszelf en elkaar te steunen in deze onzekere tijden. Deze richtlijnen sluit aan op onze bedrijfswaarden. We zijn er allemaal eigenaar van, we zijn optimistisch, we maken het mogelijk én we zijn inclusief.”

Auping

Ook Auping roept via het platform op tot goed werkgeverschap. Het familiebedrijf uit Deventer heeft als concreet doel gesteld om de wereld leefbaar, gezond en veilig te houden voor toekomstige generaties. “Dat begint met solidariteit richting onze medewerkers, partners en klanten. Want samen sta je niet alleen sterker, maar bereik je ook meer”, zegt Martijn Aalders, Manager Human Resources bij Koninklijke Auping.

Naast het continu in gesprek blijven met alle medewerkers en het zorgen voor een veilige werkplek maakt Auping in opdracht van het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS), miljoenen medische mondmaskers. Dit ter bescherming van zorgmedewerkers die in aanraking komen met coronapatiënten. Aalders: “Dit vraagt behoorlijk veel flexibiliteit van onze mensen. Maar vanuit onze hele organisatie bestaat er veel enthousiasme om iets te betekenen in deze crisis. En het levert heel veel energie, een groot saamhorigheidsgevoel en een echte ‘do good’ mentaliteit op.”

Great Place To Work

WieZetJijOpEen wordt ondersteund door Great Place To Work. “We zijn ontzettend blij dat zoveel B Corp-organisaties zich hebben aangesloten bij het platform”, zegt René Brouwers, directeur van Great Place To Work. “Deze werkgevers kiezen heel bewust voor een People First-strategie. Dat is de slimste strategie die je nu kunt voeren en die je op de lange termijn het meeste oplevert. Geweldig om te zien en bovenal complimenten voor hun lef hierin.”

Gerelateerde berichten
Blijf op de hoogte met onze maandelijkse nieuwsbrief