Column: Uit de anonimiteit [Ilse Matser]

Soms valt een puzzelstukje pas na jaren op zijn plaats. Zo kom ik uit een familiebedrijf maar heb ik tijdens mijn studie Businesseconomie de inhoud nooit gekoppeld aan familiebedrijven.

Pas nadat ik een jaar bij Matser Design had gewerkt, ben ik me in de dynamiek van familiebedrijven gaan verdiepen. Blijkbaar zat het in mijn bloed, maar niet in mijn identiteit.

Schril contrast
Bijna 70 procent van alle Nederlandse ondernemingen voldoen aan de Europese definitie van een familiebedrijf. Een behoorlijk aandeel. De aandacht die politiek en onderwijs voor dit onderwerp hebben, staat hiermee in schril contrast. Zo beschikt ons land slechts over één hoogleraar en één lector familiebedrijven. Vreemd eigenlijk, als je bedenkt dat familiebedrijven het over het algemeen beter doen dan niet-familiebedrijven.

Hand in eigen boezem
Eerlijk is eerlijk, familiebedrijven moeten ook de hand in eigen boezem steken. Te vaak constateer ik nog dat in de profilering geen aandacht wordt besteed aan de (familie)geschiedenis. Wist je bijvoorbeeld dat Auping een familiebedrijf is? Ze hebben dan wel een prachtige website met onder meer een pagina over de historie, maar daar wordt niet ingegaan op de diverse generaties die de afgelopen 130 jaar aan het roer hebben gestaan.

Groeiende waardering familiebedrijven
Zeker nu veel bedrijven in onrustig vaarwater verkeren, loont het zich om eens goed na te denken over het imago van je bedrijf. De angst voor een oubollig imago is echt achterhaald. Sterker nog, een verkennend onderzoek door ons lectoraat laat zien dat consumenten producten met een handleiding liever kopen bij een familiebedrijf dan bij een niet-familiebedrijf. De servicegerichtheid en persoonlijke benadering die familiebedrijven vaak bieden, hebben gezorgd voor een groeiende waardering. Maak daar gebruik van. Je gooit je eigen ruiten in als je, om even een echte marketingterm te gebruiken, je corporate identity onderbelicht laat.

Profileren
We moeten dus echt uit de anonimiteit treden. Profileer jezelf als familiebedrijf. Laat zien wat je waard bent; dat durven we nu nog te weinig. Laat de familienaam terugkomen in de bedrijfsnaam, profileer jezelf duidelijk als familiebedrijf op je website en lijst opa weer in en hang hem aan de muur. Dat kan net het stukje zijn dat de puzzel compleet maakt en waarmee je de omzet stimuleert. Ik ben Ilse Matser, telg uit een derde generatie ondernemersfamilie. En jij?

Blijf op de hoogte met onze maandelijkse nieuwsbrief