Uitwijken om te overleven

Verminderde vraag naar het aangeboden product, verhoogde productiekosten of in een negatief daglicht worden gezet. De markt dwingt familiebedrijven vaak tot veranderen, merkt ook Nederlands familiebedrijf in trouwjurken.

Uitwijken naar het buitenland is soms een lastige maar niet te voorkomen keuze. Door concurrentie van lagelonenlanden is veel industrie uit Nederland verdwenen. Dit is iets waar ook familiebedrijven hun ogen niet voor kunnen sluiten.  Het verplaatsen van de productie naar het buitenland is soms de redding van een bedrijf. Zo merkte ook Brian Kuipers, de tweede generatie aan het roer van trouwjurkenbedrijf Trés Chic.

China
Toen Kuipers in 1995 het bedrijf van zijn vader overnam was de markt voor bruidsjurken al een lastige om in te overleven. De oplossing was toen uitwijken naar het buitenland. De productie van de jurken verplaatste zich naar China, waar de lonen destijds veel lager waren dan in Nederland. Als gevolg hiervan was Kuipers gedwongen een groot deel van zijn Nederlandse personeel te ontslaan. Van de 145 vrouwen die de jurken maakten in het atelier in Hengelvelde, bleven er nog maar 21 over. Het atelier in China telt vandaag de dag 60 medewerkers. Uiteindelijk is het uitwijken naar China de redding geweest voor het bedrijf dat momenteel het op twee na grootste bruidsmodeconcern van Europa is. Dit vertelt de eigenaar van het bedrijf in een interview met het FD.

Minder risico
Gevallen zoals hierboven beschreven komen bij veel wel en niet-familiebedrijven voor. Echter blijven familiebedrijven vaker op de plek waar het bedrijf is ontstaan. In het voorbeeld van de beschreven trouwjurkenproduct slaagde de ondernemer erin in ieder geval een deel van de processen op de oorspronkelijke vestigingslocatie te houden. Door te blijven, worden er niet al te grote financiële risico’s genomen wat mede ervoor zorgt dat familiebedrijven het in 2014 beter doen dan de overige Nederlandse economie. Een aantal maanden geleden werd dit bekend gemaakt door Albert Jan Thomassen van de Vereniging Familiebedrijven Nederland. Het complete artikel is hier te lezen.

Blijf op de hoogte met onze maandelijkse nieuwsbrief