Van Afrika tot in Amerika: Flynth geeft raad over ondernemen in het buitenland

 In Dossier: Expertartikelen

Steeds meer Nederlandse bedrijven vestigen zich in Afrika. Grote namen als Remia, Shell, Unilever en Heineken hebben zich er al gevestigd en de animo voor het continent blijft stijgen. Het is een grote stap om met je bedrijf het avontuur aan te gaan in het buitenland en het gaat ook vaak niet zonder slag of stoot. Andre Buijsman is branche-directeur bij Flynth, de grootste adviseur en accountant voor het midden en  kleinbedrijf. Hij adviseert en begeleidt bedrijven die de sprong naar Afrika willen wagen.

Waarom ook niet?

Belastingvoordeel, groeipotentieel en lagere kosten: Buijsman kan genoeg redenen bedenken waarom bedrijven zich in Afrika zouden willen vestigen. “Het aantal mensen dat hier in armoede verkeert, is al jaren aan het dalen, terwijl het inwonersaantal stijgt. Op dit moment heeft Afrika 1.2 miljard inwoners en in 2030 stijgt dit getal naar 1.7 miljard. De toenemende welvaart en inwonersaantallen creëren een groeiende marktvraag, wat het voor bedrijven aantrekkelijk maakt om zich hier te vestigen.”

Vooral voor bedrijven in de Agri & Food sector is het aantrekkelijk hun bedrijf al dan niet gedeeltelijk naar Afrika te verplaatsen. “Met name de oostkust biedt veel mogelijkheden voor Nederlandse kassenbouwers, omdat het klimaat daar gunstig is. Er hoeft geen gas gestookt te worden en de arbeidskosten zijn laag. Ook ontbreekt het Nederland aan ruimte om verder te groeien, doordat de grond zo duur is. Afrika kent dit probleem niet en heeft daarom een enorm groeipotentieel. Dus waarom ook niet?”

Hier zit een luchtje aan

Als het exporteren van het bedrijf naar het buitenland alleen maar goed nieuws zou zijn, zou elk bedrijf het doen. Maar dat is het niet; het internationaliseren van een bedrijf gaat gepaard met grote risico’s. Zo herinnert Buijsman zich een verhaal over een ondernemer die achter het net viste in Afrika: “Deze ondernemer had een goede visvangst achter de rug en de boel was al helemaal verwerkt, verpakt en diepgevroren. Vervolgens bleef deze voorraad vis dus urenlang in de brandende zon op het vliegveld staan, omdat niemand het initiatief nam het te verplaatsen. Natuurlijk was de hele partij vis toen waardeloos geworden.”

Buijsman stelt dat dit soort tegenslagen zich in het buitenland vaak voordoen. Zeker in Afrika. “Je moet in scenario’s denken, want het loopt nooit zoals verwacht. Zo is de mentaliteit van werknemers in Afrika heel anders, omdat ze veel vertrouwen op de hiërarchie binnen een bedrijf. Zij zullen dan ook niet zo snel eigen initiatief nemen als zij zich niet verantwoordelijk voelen voor een bepaalde taak. Mijn tip is om je netwerk in het betreffende land aan te spreken, zodat je van tevoren op de hoogte bent van dit soort culturele verschillen.”

Risico’s minimaliseren

Vooral op juridisch, financieel en fiscaal gebied moet een bedrijf zich van tevoren indekken tegen risico’s die zich kunnen voordoen in het buitenland. “De eerste stap is om de juridische structuur zo in te richten dat de buitenlandse vestiging in een eigen juridische huls zit. Ook moet de uitbreiding van het bedrijf niet alleen met eigen geld gefinancierd worden, zodat het risico wordt gespreid. Tot slot is het van belang dat tevoren wordt uitgezocht wat de voordelen op fiscaal gebied zijn in het vestigingsland.”

Al deze regelingen en praktische zaken kunnen voor een bedrijf overweldigend zijn. Het kan dan helpen om een adviseur in de hand te nemen die het allemaal goed voor je regelt. “Neem bijvoorbeeld een familiebedrijf waarbij het ene familielid de activiteiten in het buitenland runt. Als dit familielid zich ook voor langere periodes in het bewuste land vestigt, kan een split salary voordelig zijn. Hierbij wordt het salaris ´geknipt´ en belast in meerdere landen wat een aanzienlijk belastingvoordeel kan opleveren.” Flynth is aangesloten bij BKR International, een associatie van accountants en belastingadviseurs; zij vinden de juiste adviseur in elk land voor elke ondernemer.

Waarde voor Afrika

Natuurlijk profiteert Afrika ook van de samenwerking met Nederland. “Nederlandse ondernemingen in Afrika creëren arbeidsplaatsen en zorgen dat werknemers zich binnen de organisatie kunnen ontwikkelen. Dit zorgt voor een toename in welvaart in die gebieden. Ook voelen Nederlandse bedrijven vaak een maatschappelijke verantwoording, wat leidt tot initiatieven zoals het opzetten van scholen en klaslokalen in de gebieden.”

Flynth geeft het goede voorbeeld als het gaat om maatschappelijk verantwoord ondernemen en het uitwisselen van specialistische kennis. Samen met Agriterra ondersteunen zij kleinschalige Food & Agri-projecten, waarbij medewerkers van Flynth advies geven aan boerencoöperaties over o.a. financieel management, HRM-zaken en het opstellen van businessplannen. Op deze manier zijn de lokale boeren geholpen en doen Flynth-medewerkers nuttige kennis op over de Afrikaanse ondernemingscultuur.

Recent Posts